فرق بیت کوین با ارز دیجیتال چین

۰۴ دی ۱۳۹۸
بانک مرکزی چین: ارز دیجیتال ما با بیت کوین فرق دارد و برای سفته‌بازی نیست

یکی از مقامات رسمی بانک مرکزی چین که مسئولیت ارز دیجیتال دولتی را بر عهده دارد گفت در این ارز دیجیتال امکان سفته‌بازی و سود بردن از نوسانات مانند سایر ارزها امکان‌پذیر نخواهد بود. این اولین اطلاعاتِ درز کرده در مورد این ارز دیجیتال است که برنامه‌های آن در حال حاضر به طور محرمانه به پیش می‌رود.

به گزارش خبرگزاری چینی SCMP، «مو چانگچون» (Mu Changchun) رئیس موسسه تحقیقات ارزهای دیجیتال بانک خلق چین گفت این ارز، فرم دیجیتال یوانِ چین خواهد بود:

این ارز برای سفته‌بازی نیست و مانند بیت کوین یا ارزهای دیجیتال باپشتوانه‌ای که در آن‌ها سفته‌بازی اتفاق می‌افتد و یا نیاز به پشتیبانی توسط سبدی از ارزهای دارند، نیست.

وی به لیبرا، پروژه ارز دیجیتال فیسبوک که توسط ارزهای دیگری پشتیبانی می‌شود، اشاره‌ای نکرد. لیبرا قرار است سال آینده راه‌اندازی شود.

این مقام کهنه‌کار بانک مرکزی چین گفت طراحی، ساختاربندی، تحقیقات کاربردی و آزمایش پرداخت الکترونیکی توسط این ارز انجام شده است. مرحله پایانی قبل از معرفی ارز دیجیتال، اجرای برنامه‌های آزمایشی است.

نبودن قابلیت سفته‌بازی در این ارز به مذاق کاربران چینی خوش نیامده است. یکی از کاربران در پورتال sina.com نوشته است:

پس هیچ چیز جالبی در مورد این ارز وجود ندارد (به خاطر نبودِ سفته‌بازی).

کاربر دیگری نوشته است:

این ارز فقط یک فرمِ دیگر از یوان است. ارزهای دیجیتال که در آن‌ها از تکنولوژی واقعی بلاک چین استفاده می‌شود بیشتر شبیه طلا و نقره هستند.

کاربران شبکه اجتماعی ویبو (Weibo) هم واکنش‌های مشابهی نسبت به این مصاحبه داشتند. یکی از کاربران نوشته است:

اگر من اجازه سفته‌بازی در فرم دیجیتال یوان را نداشته باشم، این کار را روی چیزهای دیگر در صرافی‌های خارجی انجام خواهم داد.

از زمانی که فیسبوک خبر راه‌اندازی لیبرا را منتشر کرده است، بحث‌ها در مورد ارز دیجیتال چین جدی‌تر شده است. بانک مرکزی این کشور علاوه بر اینکه به یک نسخه دیجیتال از یوان بر بستر اینترنت نیاز دارد، همچنین هر ارز دیجیتال یا سرویس پرداختی را که خارج از کنترل دولت است، به عنوان یک تهدید بالقوه برای امنیت اقتصادی کشور می‌داند.

پکن معامله بیت کوین و هر ارز دیجیتال دیگری را ممنوع کرده است. از این رو لیبرای فیسبوک یک چالش بالقوه برای گنترل حساب سرمایه محسوب می‌شود.

با این حال، هنوز بازه زمانی مشخصی برای معارفه ارز دیجیتال چین ذکر مشخص نشده است. فوربز در ماه آگوست با استناد به یک منبع ناشناس گزارش داد ارز دیجیتال پکن در روز ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان)، جشنواره خرید روز مجردها، راه‌اندازی خواهد شد. اما این اتفاق نیفتاد.

تاکنون هیچ بانک یا شرکت چینی مشارکت خود در پروژه ارز دیجیتال چین را تایید نکرده است و بانک مرکزی هم جزئیات خاصی در این مورد فاش نکرده است. اما مجله چینی کایجینگ در اوایل ماه جاری میلادی گزارش داد چهار بانک بزرگ دولتی و سه شرکت مخابراتی وابسته به دولت در این برنامه شرکت خواهند کرد.

هنوز مشخص نیست که بازرگانان و افراد حقیقی در چین از این طرح استقبال خواهند کرد یا نه. در حال حاضر خدمات پرداخت الکترونیکی توسط شرکت‌هایی مانند ‌علی‌پی و وی‌چت‌پی در چین به صورت گسترده‌ای در دسترس است.

2 نفر این مطلب را پسندیدند.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
رای شما ثبت شد!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
ثبت نظر
مهدی عباس زاده
12 سال از فعالیتم در حوزه طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ میگذره و اخیرا به دنیای شگفت انگیز ارزهای دیجیتال علاقه مند شدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *