لایتنینگ کاربردی

۲۱ آبان ۱۳۹۸
لایتنینگ بیت کوین می‌تواند کاربردی فراتر از پرداخت های سریع و مقیاس پذیر داشته باشد.

شبکه لایتنینگ بیت کوین می‌تواند کاربردی فراتر از پرداخت های سریعتر و مقیاس پذیرتر داشته باشد.

هفته گذشته جوست جَگر (Joost Jager) یکی از توسعه دهندگان لایتنینگ لبز (Lightning Labs) گواه اثبات مفهوم جدید و آزمایشی به اسم وات‌ست (Whatsat) ارائه داد که نسخه ای از لایتنینگ می‌باشد که می‌توان از آن برای ارسال پیام های خصوصی استفاده کرد.

وات‌ست همانند بیت کوین در مقابل سانسور مقاوم است. اما برخلاف برنامه های رمزنگاری شده که پیام ها را به صورت یک متن ناخوانا و نامرتب تبدیل می‌کنند تا پیام ها را مخفی نگه دارند، هیچ نهاد متمرکزی برای متوقف کردن کاربران در خصوص استفاده از شبکه در وات‌ست وجود ندارد.

جگر در این خصوص گفت:

لایتنینگ یک شبکه همتا به همتا است که در آن، هرکسی می‌تواند شرکت کند. در لایتنینگ هیچ نهاد مرکزی وجود ندارد که قدرت مطلق برای تصمیم گیری در خصوص نحوه ارتباط برقرار کردن کاربران داشته باشد.

پیام‌رسانی خصوصی یک موضوع داغ و مهم در عصر دیجیتال است، زیرا عوامل مخرب به راحتی می‌توانند در پیام های رمزنگاری نشده مداخله کنند. برنامه هایی نظیر سیگنال (Signal) و وایر (Wire) به کاربران، حریم خصوصی بیشتری ارائه می‌دهند اما هم چنان فاصله زیادی با پیام‌رسانی خصوصی وجود دارد.

جگر در این خصوص اذعان کرد:

می‌خواهم پیام‌رسانی خصوصی را با صحبت کردن رودررو و به طور خصوصی با فرد دیگر مقایسه کنم. ما می‌توانیم این کار را بدون درخواست اجازه انجام دهیم. داشتن آزادی به حدی طبیعی است که حتی به سختی متوجه اهمیت آن می‌شویم. با افزایش دیجیتالی شدن زندگی انسان ها، به نظرم این مورد منطقی است که این آزادی را به عرصه دیجیتال نیز گسترش دهیم.

وات‌ست یک پروژه برای جگر (Jager) می‌باشد. این برنامه در مراحل اولیه خود قرار دارد و هنوز از بیتکوین واقعی استفاده نمی‌کند.

سیستم پیام‌رسانی تصادفی
جگر (Jager) گفت همواره امکان این موضوع وجود داشته است که اطلاعات بیشتری به پرداخت های لایتنینگ اضافه کرد. اما تغییر اخیر در مشخصات فنی لایتنینگ، نحوه عملکرد سیستم پیام‌رسانی داخلی آن را استاندارد کرده است، در نتیجه نرم افزار شبکه لایتنینگ هم چنان مطابق و پشتیبانی کننده برنامه های مختلف می‌باشد.

جگر گفت فناوری های دیگری نیز وجود دارند که می‌توان از آنها برای پیام‌رسانی غیرمتمرکز استفاده کرد، اما مزایایی در خصوص توسعه برنامه در لایتنینگ وجود دارد که سایر برنامه ها ندارند.

وی گفت:

لایتنینگ تنها روش غیرمتمرکزسازی پیام‌رسانی نمی‌باشد، اما استفاده از لایتنینگ مزایایی دارد که یک شبکه پرداخت از آن بهره مند است. اجرای هر نوع سرویس متمرکز یا غیرمتمرکز هزینه هایی در بردارد و با وجود لایتنینگ، پرداخت این هزینه ها به ازای هر پیام امکان پذیر است.

دستیابی به “اثر شبکه” برای پلتفرم های چت و گفتگو و شبکه های اجتماعی دشوار می‌باشد. پلتفرم های مختلف از طریق اثر شبکه به صورت تصاعدی مفیدتر و کاربردی تر می‌شوند زیرا افراد بیشتری از آن استفاده می‌کنند. اما ترکیب پرداخت و پیام‌رسانی می‌تواند به لایتنینگ کمک کند.

جگر گفت:

سوال این است که در چند شبکه همتا به همتا می‌خواهید شرکت کنید. در این پلتفرم دو کاربرد مهم که از آن استفاده می‌کنید یعنی پرداخت و چت و گفتگو کردن از یک شبکه واحد امکان پذیر است.

سیورس پرووست (Sjors Provoost) یکی از توسعه دهندگان بیت کوین کور در توییتر بیان کرد ترغیب کردن کاربران برای پیوستن به چنین پروژه ای می‌تواند چالش برانگیز باشد. وی بیان کرد که بعضی از افراد “پل” هایی برای برنامه های محبوب موجود نظیر واتس اپ و سیگنال ایجاد می‌کنند تا کاربران مجبور نباشند که برنامه کاملا جدیدی برای شرکت در چت لایتنینگ دانلود کنند.

ارسال پیام در لایتنینگ در حال حاضر رایگان می‌باشد. وات‌ست بر این نکته متکی است که پرداخت های انجام نشده، هزینه ای ندارند. پرداخت به دست دریافت کننده می‌رسد، پیام توسط دریافت کننده استخراج می‌شود و پرداخت را لغو می‌کنند. اما هنوز مشخص نیست که کارمزدهای لایتنینگ در طول زمان چگونه تکامل خواهد یافت.

جگر در این خصوص گفت:

شبکه هنوز بالغ نشده است و هنوز باید بررسی کرد که کارمزدهای واقعی چقدر می‌باشد. در حال حاضر تخمین زدن در خصوص اینکه هزینه های واقعی اجرای نود در آینده چقدر خواهد بود دشوار است.

طبق اطلاعات عمومی درباره این شبکه، پرداخت های لایتنینگ در حال حاضر به طور میانگین ۰.۰۰۰۱ ساتوشی می‌باشد. در حال حاضر ارزش یک ساتوشی (یا صد میلیون اُم بیت کوین) کمتر از یک سنت می‌باشد.

جگر گفت:

قطعا افرادی وجود دارند که تمایل به پرداخت هزینه برای آن می‌باشند، اما تا چه حد می‌خواهد هزینه کند؟ تصور کنید که یک کاربر معمولی ۳۰ پیام در روز ارسال می‌کند. این به معنای تقریبا یک ساتوشی به ازای هر پیام با نرخ تبادل فعلی بیت کوین می‌باشد که در یک سال تقریبا یک دلار می‌شود.

اگر شبکه لایتنینگ به سیستم بالغی تبدیل شود که بتواند پرداخت های یک ساتوشی را مدیریت کند، به نظرم آینده پیام‌رسانی خصوصی بدون نیاز به مجوز قابل دستیابی است.

7 نفر این مطلب را پسندیدند.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
رای شما ثبت شد!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
ثبت نظر
مهدی عباس زاده
12 سال از فعالیتم در حوزه طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ میگذره و اخیرا به دنیای شگفت انگیز ارزهای دیجیتال علاقه مند شدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *