آنچه در سال ۲۰۲۰ در دنیای ارز دیجیتال گذشت

۱۱ دی ۱۳۹۹
آنچه در سال 2020 در دنیای ارز دیجیتال گذشت

با وجود بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، علاقه شرکت ها و موسسات حقوقی باعث بالارفتن قیمت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰ شد. در آخرین ساعات سال ۲۰۲۰ قصد داریم خلاصه ای از اتفاقات مهم دنیای ارز دیجیتال را باهم مرور کنیم.

رکورد تاریخی بیت کوین

مهمترین خبر اتفاق در عرصه ارزهای دیجیتال در آخرین ماههای سال رخ داد و قیمت بیت کوین با شروع یک رالی صعودی، یکی پس از دیگری قله های تاریخی جدیدی را فتح کرد. اکنون و در پایان سال ارزش بازار بیت کوین حدود ۵۰۰ میلیارد دلار است و قیمت هر سکه بیت کوین تا نزدیکی ۳۰۰۰۰ دلار پیش رفته است.

انفجار دیفای

سال ۲۰۲۰ قطعا سال تامین مالی غیرمتمرکز بود. ارزش قفل شده در قراردادهای دیفای از ۶۵۸ میلیون دلار در ابتدای سال تا ۱۵ میلیارد دلار در ۳۰ دسامبر افزایش یافته است.

ورود پی پل به ارز دیجیتال

در طول ۱۲ سال از عمر بیت کوین تنها ۱۰۰ میلیون کاربر برای آن وجود داشت. اما با ورود پی پل به این حوزه تنها در عرض یک ماه ۳۰۰ میلیون کاربر دیگر هم به جمع کاربران بیت کوین اضافه شدند.

پی پل امکان خرید، فروش و نگهداری بیت کوین، اتر، بیتکوین کش و لایت کوین را فراهم کرده است.

هاوینگ بیت کوین

هاوینگ بیت کوین که به منظور محدود کردن سرعت ایجاد بیت کوین های جدید طراحی شده در ماه می انجام شد. با وقوع هاوینگ ماینرها برای استخراج بیت کوین، نصف میزان قبلی پاداش دریافت می کنند. این رویداد باعث محدود شدن عرضه بیت کوین می شود و به این صورت با افزایش تقاضا ارزش بیت کوین روز به روز بالاتر می رود.

ورود حقوقی ها به بیت کوین

در سال ۲۰۲۰ بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک برای ورود به صنعت ارز دیجیتال اقدام کردند. یکی از بزرگترین این شرکت ها مایکرواستراتژی بود که تا ماه آگوست ۲۵۰ میلیون دلار بیت کوین خریداری کرد. این شرکت در ادامه سال هم به خرید بیت کوین ادامه داد و تا ۲۱ دسامبر مجموع ۷۰۴۷۰ بیت کوین در اختیار داشت که با قیمت میانگین هر سکه ۱۵۹۶۴ دلار خریده بود.

مهمترین دلیل این گرایش به ارز دیجیتال بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا بود که باعث ضعف دلار هم شد. از این رو شرکت های برای اطمینان از حفظ ارزش سرمایه های خود به حوزه ارزهای دیجیتال وارد شدند.

عرضه اولیه کوین بیس

در آخرین روزهای سال صرافی بزرگ کوین بیس خبر از فهرست شدن شرکت بومی ارز دیجیتال خود در بازار سهام آمریکا داد. ارزش این شرکت که ۳۵ میلیون مشتری دارد حدودا ۲۸ میلیارد دلار برآورد شده است.

به گفته کارشناسان این اتفاق برای آمریکا و حتی اروپا بسیار مهم است زیرا ارزش چنین شرکت هایی را در بازار منعکس می کند. این عرضه اولیه یک اتفاق تاریخی برای صنعت ارز دیجیتال است و نحوه هماهنگ شدن این شرکت با مقررات و قانون گذاران می تواند آینده مثبتی را از نظر اقتصادی برای این شرکت ایجاد نماید.

دادخواست علیه ریپل

توکن بومی ریپل که از نظر ارزش بازار سومین ارز برتر دیجیتال به شمار می رفت با اعلام یک خبر سقوط آزاد کرد.

در اواخر دسامبر کمیسیون بورس آمریکا اعلام کرد به اتهام صدور توکن های بدون مجوز ریپل و فروش آنها علیه ۳ تن از مدیران ریپل دادخواستی طرح کرده است. پس از اعلام این خبر هر روز از ارزش این ارز کاسته شد و قیمت ریپل یک افت ۴۱ درصدی را تجربه کرد.

به دلیل عدم شفافیت اقدامات ریپل بسیاری از صرافی ها از جمله کوین بیس تصمیم به تعلیق معاملات ریپل گرفتند. همچنین شرکت هایی که ریپل در اختیار داشتند به نقد کردن ارزهای خود پرداختند. در ۲۹ دسامبر شرکت سرمایه گذاری گری اسکیل بیش از ۹.۱۸ میلیون ریپل را نقد کرد.

هنوز معلوم نیست آینده این ارز دیجیتال چه خواهد بود و اقدامات قانونی علیه ریپل به چه نتیجه ای منتهی خواهد شد.

پیش بینی ۲۰۲۱

به طور کلی موسسات و افراد حقوقی پس از بحران اقتصادی جهانی ناشی از شیوع کرونا به ارز دیجیتال متمایل شده اند و این باعث رکوردهای قیمتی ارزها به خصوص بیت کوین شده است. نوآوری ها بلاک چینی در حال انجام است و بسیاری از کشورها در حال پیشبرد برنامه های خود برای داشتن ارز دیجیتال بانک مرکزی هستند. با وجود گسترش کاربرد ارزهای دیجیتال تنها نگرانی فعالان این حوزه ابهام های قانونی است که می تواند مشکلاتی مانند آنچه برای ریپل رخ داد ایجاد نماید. در سال آینده قطعا قانون گذاران به دنبال شفاف سازی و بهبود قوانین این عرصه خواهند بود.

 

راستی! اگر علاقه مند به دنبال کردن اخبار داغ ارزهای دیجیتال هستید کانال اخبار میهن سیگنال برای شما عزیزان ساخته شده.

همچنین میتوانید آخرین اخبار ارز های دیجیتال را در خبر ارز دیجیتال بخوانید.

منبع:کوین تلگراف
1 نفر این مطلب را پسندید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
رای شما ثبت شد!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
ثبت نظر
فاطمه عباس زاده
سردبیر بخش تحلیلی میهن سیگنال، مترجم و تحلیلگر در حوزه های مالی، اقتصادی و ارزهای دیجیتال

یک نظر

  • باسلام و درود
    پس تکلیف سرمایه‌گذاران چیست؟!

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *