چرا خرید صندوق طلا بهتر از طلای فیزیکی است؟

سرمایه گذاری در طلا از دیرباز در میان مردم وجود داشته است. این فلز زرد در گذشته به عنوان وسیله‌ای برای داد و ستد بوده است. اما در سیستم اقتصادی مدرن حال حاضر دیگر طلا به عنوان وسیله داد و ستد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بلکه به دلیل مهم‌تری خریداری می‌شود.

فلز طلا بعد از انقلاب صنعتی عملا به عنوان ذخیره ارزش و فرار سرمایه گذاران از کمند تورم نگه‌داری می‌شود. هر چند از این فلز گرانبها در جواهرات و صنعت استفاده‌های زیادی می‌شود. در گذشته و تا سال‌های اخیر سرمایه گذاری در طلا تنها از طریق خرید فیزیکی آن صورت می‌گرفت.

اما راه مناسب و امن‌تری برای سرمایه گذاری در طلا به وجود آمده است که می‌تواند جایگزین مطمئن‌تری نسبت به طلای فیزیکی باشد. صندوق‌های سرمایه گذاری طلا این نوع جدید از سرمایه گذاری در طلا هستند. حالا سوال اینجاست برای این که بتوانیم صندوق خوبی برای سرمایه گذاری در طلا پیدا کنیم باید به چه معیارهایی توجه کنیم؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

اهمیت سرمایه گذاری در شرایط تورمی

به دلیل وجود نرخ تورم بالا در سال‌های اخیر، بازارهای سرمایه گذاری با رشد زیادی روبرو بوده‌اند. از سوی دیگر، عدم سرمایه گذاری مناسب توسط افراد در شرایط این روزها، باعث می‌شد که قدرت خرید سرمایه‌های آن‌ها به مرور زمان کاهش پیدا کند. در واقع سرمایه گذاری به این معنی است که فرد، مصرف حال حاضر خود را به آینده موکول می‌کند تا بتواند با استفاده از سود سرمایه گذاری خود مصرف بالاتر و به تبع آن رفاه بیشتری را کسب کند.

صندوق طلا چیست؟

صندوق سرمایه گذاری یک ابزار مالی است که سرمایه‌های خرد سرمایه گذاران خود را متنوع‌سازی می‌کند. البته بخش عمده دارایی این صندوق به یک گزینه اختصاص پیدا می‌کند. صندوق‌ها انواع مختلفی دارند که از آن جمله می‌توان به صندوق‌های سهامی، صندوق درآمد ثابت و صندوق طلا اشاره کرد. صندوق طلا یکی از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری است که روی اوراق گواهی سکه طلا و شمش طلا سرمایه گذاری می‌کند. صندوق‌های طلا جزو صندوق‌های کالایی قابل معامله در بورس محسوب می‌شوند که هر فرد حقیقی می‌تواند با داشتن یک کد بورسی می‌تواند سرمایه گذاری در این نوع صندوق‌ها را شروع کند و حتی با پول کم سرمایه گذاری کند.

چرا سرمایه گذاری در صندوق طلا بهتر از طلای فیزیکی است؟

خرید طلای فیزیکی ریسک‌هایی دارد. به عنوان مثال ممکن است طلای فیزیکی به سرقت برود. علاوه بر این، خرید طلای زینتی نیز برای سرمایه گذاری مناسب نیست، زیرا خریدار هنگام خرید طلای زینتی باید مبلغی به عنوان مالیات بر ارزش افزوده و اجرت ساخت به مبلغ اصلی طلا اضافه کند. اما این تنها مبلغ اضافی برای خرید طلا زینتی نیست بلکه خریدار باید مبلغ دیگری را به عنوان سود فروشنده نیز پرداخت کند. تمامی این مبالغ اضافه که در حین خرید طلای زینتی پرداخت می‌شود، هنگام فروش از طلای خریداری شده کسر می‌شود. حال ممکن است برخی از سرمایه گذاران فکر کنند که خرید سکه طلا بهتر است، غافل از این که در شرایط رشد دلار، حجم بسیار بالایی از قیمت سکه طلا را حباب تشکیل می‌دهد.

اما سرمایه گذاری در صندوق‌های طلا چنین مشکلاتی ندارد. فرد خریدار همواره مطمئن است که واحد‌های صندوق طلایی که خریداری کرده است مورد سرقت قرار نمی‌گیرد، جعلی در آن وجود ندارد و اجرت، سود فروشنده و مالیات بر ارزش افزوده نیز پرداخت نمی‌کند.

بازدهی صندوق طلا بیشتر است یا بازارهای دیگر؟

همانگونه که بیان شد سرمایه گذاری در صندوق طلا مناسب‌تر از سرمایه گذاری در طلای فیزیکی همچون زیورآلات، سکه و طلای فیزیکی است. اما سوالی که در ذهن سرمایه گذاران ممکن است وجود داشته باشد این است که آیا صندوق طلا نسبت به سایر بازارهای دیگر سوددهی بالاتری داشته است یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال یک دوره زمانی پنج ساله را در نظر خواهیم گرفت. در این بازه زمانی قیمت دلار به طور میانگین سالانه 58 درصد رشد داشته است. این در حالی است که قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران به صورت میانگین هر سال 56 درصد رشد را تجربه کرده است. متوسط نرخ تورم نیز در این مدت سالانه 43 درصد بوده است. نکته جالب اینجاست که در این بازه زمانی قیمت هر واحد از صندوق طلای کیان که با نماد گوهر در بازار اوراق بهادار شناخته می‌شود، سالانه به طور متوسط 68 درصد رشد داشته است. در نتیجه می‌توان دریافت که در این بازه زمانی، بازدهی صندوق طلای گوهر از سایر بازارها بیشتر بوده است.