تاثیر هاوینگ بر دیفای چیست؟

در دنیای جذاب بیت کوین و ارز دیجیتال کمتر رویدادی به اندازه هاوینگ بیت کوین مهم است. این اتفاق مهم هر چهار سال یک بار یا بعد از ایجاد ۲۱۰,۰۰۰ بلاک رخ می‌دهد و باعث می‌شود پاداشی که به استخراج‌کنندگان بیت کوین داده می‌شود نصف شود. اولین بار این اتفاق در نوامبر ۲۰۱۲ رخ داد و پاداش هر بلاک از ۵۰ بیت کوین به ۲۵ بیت کوین کاهش یافت. بار بعدی که پاداش‌ها کم می‌شود، در آوریل ۲۰۲۴ است که پاداش هر بلاک به ۳.۱۲۵ بیت کوین می‌رسد.

این کاهش پاداش تنها روی مقدار بیت کوینی که در دسترس است تاثیر نمی‌گذارد، بلکه تاثیر آن بر کل دنیای ارز دیجیتال، از جمله بخش مالی غیر متمرکز یا DeFi هم دیده می‌شود.

وبسایت کوین‌تلگراف با چندین متخصص در زمینه DeFi صحبت کرده است، از تحلیل‌گران بازار گرفته تا رئیس‌های شرکت‌هایی که با بیت کوین کار می‌کنند و حتی کسانی که می‌خواهند استفاده از بیت کوین را افزایش دهند. از آن‌ها پرسیده شده که فکر می‌کنند این هاوینگ چه تاثیری روی کل جامعه ارزدیجیتال خواهد داشت که در ادامه نظر این کارشناسان را میخوانیم.

رونق بخشیدن به کل بازار کریپتو

در دنیای مالی غیر متمرکز، هدف این است که هر کسی بتواند بدون نیاز به اجازه کسی، به راحتی از خدمات مالی استفاده کند. این کار با کمک فناوری بلاک چین انجام می‌شود که اجازه می‌دهد مردم به شکل باز و مطمئن با هم کار کنند. بیت کوین، که اولین ارز دیجیتال بود، نقش مهمی در به وجود آمدن و شکل گرفتن این دنیای جدید داشته است. پس، هر تغییری در بیت کوین مثل تغییر در میزان عرضه یا قیمت، مستقیماً روی دنیای مالی غیر متمرکز و کل بازار ارز دیجیتال تأثیر می‌گذارد.

گرزگورژ دروژدژ، که تحلیلگر سایت Invest.Conotoxia.com است، در گفتگو با کوین‌تلگراف گفته که : کاهش پاداش بیت کوین نه تنها می‌تواند قیمت بیت کوین را بالا ببرد بلکه می‌تواند به قوی‌تر شدن کل بازار ارز دیجیتال هم کمک کند. او می‌گوید:

«چون بیت کوین بخش مهمی از دنیای مالی غیر متمرکز است، بالا رفتن قیمتش می‌تواند باعث شود پول بیشتری به سمت پلتفرم‌ها و پروژه‌های مالی غیر متمرکز برود، که این به رشد و پذیرش بیشتر آنها کمک می‌کند.»

او همچنین گفته که الان بیت کوین جایگاه خود را در بازار ارز دیجیتال تقویت کرده و ۵۴ درصد از کل ارزش بازار را به خود اختصاص داده است. این نشان می‌دهد که ابتدا سرمایه روی بیت کوین متمرکز می‌شود و بعد به سمت پروژه‌های دیگر می‌رود.

همچنین بخوانید  : پیشبینی بیت کوین بعد از هاوینگ | آیا قبل از هاوینگ بیت کوین بخریم؟

نوسانات قیمت و یک تست برای بازار غیر متمرکز

وقتی میزان بیت کوین‌های موجود کم می‌شود، تجربه نشان داده است که قیمت این ارز دیجیتال معمولا بالا می‌رود. این افزایش قیمت می‌تواند باعث شود سرمایه‌گذاری در برنامه‌ها و پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز یا DeFi بیشتر شود، مانند زمانی که آب جزر و مد میشود، همه قایق‌ها را به سمت بالا می‌کشد.

علاوه بر این، کاهش نرخ تولید بیت کوین ممکن است دسترسی به آن در صرافی‌های غیرمتمرکز و پلتفرم‌های وام‌دهی که غالباً آن را به عنوان وثیقه استفاده می‌کنند، محدود کند.

این کمبود ممکن است باعث شود استفاده از بیت کوین به عنوان وثیقه افزایش پیدا کند و این موضوع می‌تواند بر نرخ وام‌ها، استخرهای پول و راه‌های کسب درآمد در اکوسیستم DeFi تأثیر بگذارد.

همچنین، هاوینگ بیت کوین، یک آزمایش برای سنجش استقامت و توانایی انطباق پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز است.

با توجه به نوسانات در عرضه و تقاضا در بازار ارز دیجیتال، پلتفرم‌های DeFi باید نوآوری کنند و خود را با شرایط تغییر یافته بازار وفق دهند.

جو هال، خبرنگار متخصص بیت کوین و طرفدار آن می‌گوید: «بیت کوین یک پروژه متمرکز است» او بر این باور است که بیت کوین واقعاً غیرمتمرکز است، در حالی که بسیاری از پروژه‌هایی که ادعای غیرمتمرکز بودن دارند، در واقعیت این‌گونه نیستند. او امیدوار است که استقامت بیت کوین، مفهوم واقعی غیرمتمرکز بودن را به پروژه‌های DeFi نشان دهد.

جلب توجه تازه واردان و  افراد خارج از بازار

هر بار که پاداش بیت کوین نصف می‌شود، برای مدتی کوتاه، این ارز دیجیتال توجه رسانه‌های مهم را جلب می‌کند و خبر این رویداد به طور گسترده‌ای منتشر می‌شود.

این اتفاق نه تنها توجه سرمایه‌گذاران جدید را جذب می‌کند، بلکه توجه مقامات قانونی و توسعه‌دهندگان را نیز به خود معطوف می‌دارد. این موضوع می‌تواند منجر به ایجاد قوانین سخت‌گیرانه‌تر برای فضای DeFi شود و همزمان، توسعه‌دهندگان را برای ابداع راه‌حل‌هایی که با قوانین در حال تغییر سازگاری دارند، الهام‌بخش باشد.

هال می‌گوید که این رویداد، به دلیل قابل پیش‌بینی بودنش، می‌تواند به نفع صنعت ارز دیجیتال باشد، که معمولا چالش‌هایی را برای مقامات نظارتی به وجود می‌آورد.

او اضافه می‌کند: «در قرن بیست و یکم، عدم اطمینان در عرصه‌های مالی و سیاسی برجسته بوده و قابل پیش‌بینی بودن بیت کوین، جذابیت آن را افزایش می‌دهد.»

جان دنهی، بنیان‌گذار پروژه آموزشی “می پرایمر بیتکوین”، نیز همین نظر را دارد:

«هاوینگ بیت کوین، یکی از واضح‌ترین نشانه‌های قابل پیش‌بینی و غیرمتمرکز بودن بیت کوین است. همه ما می‌دانیم که این اتفاق خواهد افتاد و هیچ کس یا گروهی نمی‌تواند آن را تغییر دهد.»

هاوینگ بیت کوین به تنهایی نمی‌تواند تضمین‌کننده موفقیت ارز دیجیتال یا کل اکوسیستم DeFi باشد؛ اما این رویداد یک واقعه مهم است که می‌تواند در شکل‌گیری آینده این فضای پرتحول نقش مهمی ایفا کند.

منبع: cointelegraph