اوربیت نتورک (Orbit Network) | آیا اوربیت نتورک کلاهبرداری است؟

اوربیت نتورک (Orbit Network) یک شرکت فعال در حوزه ارزهای دیجیتال است که مدتی است فعالیت خود در ایران را افزایش داده است. هدف این شرکت جمع آوری سرمایه از افراد علاقه مند به حوزه ارزهای دیجیتال در قالب یک طرح پانزی است. این شرکت با آدرس Orbit Network.net  در حال فعالیت است اما وب سایت آن مشکلاتی دارد که در ادامه به آنها پرداخته می شود. اکنون این سؤال در ذهن افراد زیادی مطرح شده است که آیا اوربیت نتورک کلاهبرداری است؟ در همین ابتدا باید به صراحت اعلام کنیم که احتمال کلاهبرداری بودن آن بالاست. به همین دلیل در بخش هایی از مقاله با عنوان کلاهبرداری اوربیت نتورک از آن یاد می شود.

تاریخچه شرکت اوربیت نتورک چیست؟

اوربیت نتورک فعالیت خود را در سال ۱۹۹۶ در کالیفرنیا آغاز کرد. این شرکت در ابتدا با این هدف که فناوری های مربوط به حوزه ارزهای دیجیتال را توسعه می دهد شروع به کار کرد. اوربیت نتورک در سال ۲۰۰۶ در اروپا مستقر شد و به قدری فعال بود که در سال ۲۰۱۹ یک ورک شاپ مهم در ترکیه برگزار نمود. سپس حوزه فعالیت خود را در سنگاپور و کره جنوبی گسترش داد و با یک صرافی ارز دیجیتال کره ای، قرارداد همکاری بست. این شرکت در وب سایت رسمی  خود اعلام کرده بخشی از سود حاصل از پروژه های مبتنی بر بلاک چین خود را به اعضای شبکه خود اختصاص می دهد.

ادعاهای شرکت اوربیت نتورک

  1. اولین و مهم ترین ادعای این شرکت فعالیت در زمینه ایجاد و انتشار ارزهای دیجیتال است. اوربیت نتورک اعلام می کند برای موفق شدن در این راستا به سرمایه نیاز دارد و از سرمایه گذاران می خواهد با خرید ارزهای دیجیتالی که انتشار می دهد به آن کمک کنند و همزمان خود نیز کسب سود نمایند. این شرکت سه ارز دیجیتال بومی  دارد که شامل SLN و  NYE و  RKN است.
  2. ادعای مهم بعدی اوربیت نتورک همکاری با کیف پول های مهمی  مانند تراست والت است.
  3. اوربیت نتورک مدعی شده دو پلتفرم مهم با نام orbitex  و ioexchange دارد.
  4. این شرکت ادعا می کند که فناوری STO را به کار می گیرد. این فناوری بر پایه یک سری قوانین مبتنی بر بلاک چین برای تامین مالی جمعی ایجاد شده است.

متن ادعای پرداخت سود در ازای سرمایه گذاری در شرکت اوربیت در کانالهای تلگرامی

تمام این موارد تنها در حد ادعا هستند و مدرک محکمی برای اثبات آنها وجود ندارد. در ادامه به بررسی ادعاهای اوربیت نتورک و اشکالات آن می پردازیم و جوانب مختلف شرکت را در نظر می گیریم تا به یک جمع بندی راجع به آن برسیم.

اشکالات اساسی شرکت اوربیت نتورک

  • عده زیادی به صحت ادعاهای اوربیت نتورک شک دارند و فعالیت آن را مشابه فعالیت یک شرکت هرمی  می دانند و معتقدند هدف ایشان تنها جذب سرمایه از سرمایه گذاران برای انتشار ارزهای دیجیتالشان است. این شرکت به اعضای خود در قبال سرمایه گذاری که انجام می دهند سود پرداخت می کند. این در حالی است که چنین روشی که با عنوان بازاریابی شبکه ای نیز شناخته می شود تنها روش شرکت های هرمی  و کلاهبرداری است. دیگر شرکت های مربوط به حوزه ارزهای دیجیتال از این روش استفاده نمی کنند؛ بلکه با عرضه اولیه یا ارائه ارزهای خود در صرافی های معتبر شروع به کار و ادامه آن می نمایند.

 

  • قطعاً چنانچه پروژه ای معتبر باشد بایستی نقشه راه دقیق، تیم توسعه قوی و جامعه و حامیان معتبر داشته باشد اما اوربیت نتورک هیچ یک از این موارد را ندارد. این در حالی است که حتی عملکرد شرکت واضح نیست و آنچه در مورد نحوه عملکرد اوربیت نتورک در وب سایت ایشان آمده پر از ابهام است.
  • دو ارز دیجیتال RKN و NYE اوربیت نتورک در وب  سایت معتبر کوین مارکت کپ (coinmarketcap) فهرست شده اند، اما تنها فهرست شدن در این وب سایت نمی تواند دلیل بر معتبر بودن ارزها باشد. زیرا در گذشته ارزهایی بوده  که با وجود فهرست شدن در کوین مارکت کپ به عنوان پروژه کلاهبرداری شناخته شده اند.
  • جالب اینکه درصد بالایی از افرادی که مخصوصاً ارزNYE  اوربیت نتورک را خریداری می کنند ایرانی هستند. در نتیجه ممکن است این شرکت کاربران ایرانی را به طور خاص مورد هدف قرار داده باشد. در کل باید گفت یکی از راه های پی بردن به پروژه های کلاهبرداری این است که شرکت به سرمایه گذاران وعده سودهای ثابت با درصد بازدهی بالایی را می دهد. این دقیقاً همان کاری است که اوربیت نتورک انجام داده تا افراد زیادی را وسوسه کند و مورد سوءاستفاده مالی قرار دهد.

نمونه ای از ادعاهای کلاهبرداری اوربیت در کانالهای تلگرامی ایرانی

بررسی سایت اوربیت نتورک

  • صاحب وب سایت اوربیت نتورک هویت خود را پنهان می کند. البته همواره برخی از صاحبان وب سایت ترجیح می دهند اطلاعات تماس خود را پنهان کنند. با این حال، در صورت کلاهبرداری بودن نیز این اتفاق می افتد. در حال حاضر به نظر می رسد این وب سایت دیگر به طور فعال توسط مالک استفاده نمی شود.
  • دامنه این وب سایت چندین سال پیش به ثبت رسیده است. وب سایت های کلاهبرداری معمولاً بسیار جدید هستند. با این حال، شما باید مراقب باشید. کلاهبرداران امروزه وب سایت های قدیمی  و موجود را خریداری می کنند تا اهداف کلاهبرداری خود را پیش ببرند.
  • این وب سایت گواهی SSL معتبر ندارد. با این گواهی ثابت می شود که ارتباط بین مرورگر کاربر و وب سایت امن است.
  • وب سایت اوربیت نتورک توسط موتورهای جستجو مانند Google و Bing بهینه نشده است. این موضوع مشکوک است چون یک وب سایت معمولاً زمانی که نمی خواهد توسط مقامات پلیس یا آژانس های محافظت از برند پیدا شود چنین اقدامی انجام می دهد.

جمع بندی

با توجه به آنچه در این مقاله مطرح کردیم به جرئت می توان گفت شرکت اوربیت نتورک به احتمال زیاد یک شرکت کلاهبرداری است و هر لحظه ممکن است ناپدید شود و تمام سرمایه سرمایه گذاران را از چنگ آنها خارج کند. پس پیشنهاد می شود اگر قصد سرمایه گذاری در این شرکت یا شرکت های مشابه را دارید تمام جوانب را در نظر بگیرید یا حداقل سرمایه زیادی را در آنها قرار ندهید.

در کل زمانی که شرکتی وعده های عجیب و غریب می دهد اما تیم توسعه باتجربه، نقشه راه دقیق و جامعه پشتیبان قوی ندارد بهتر است از آن دوری کنید و سرمایه خود را در معرض خطر قرار ندهید. اوربیت نتورک اولین نمونه از پروژه های کلاهبرداری که در دنیای ارزهای دیجیتال به وجود آمده نیست و متأسفانه آخرین هم نخواهد بود. پس باید قبل از سرمایه گذاری تحقیقات خود را انجام دهید و بعد از کسب اطلاعات دقیق و اطمینان از معتبر بودن پروژه در آن سرمایه گذاری کنید.

 

منبع: scamadviser