ریپل (Ripple) چیست؟

شبکه ریپل، شبکه‌ای برای پرداخت‌های زمان واقعی است که امکان انتقال پول و هر نوع دارایی با ارزش مالی را از طریق زیرساخت منبع‌باز، با استفاده از ارزان‌ترین روش‌های ممکن و بدون نیاز به اعتماد، فراهم می‌کند.

تاریخچه‌ ریپل

در سال ۲۰۰۴، رایان فاگر، توسعه‌دهنده‌ای کانادایی، سیستم پرداختی امن برای شبکه‌های مالی به نام ریپل‌پی را ایجاد کرد که بدون نیاز به بانک‌ها کار می‌کرد و به جای آن، وام‌دهی همتا به همتا انجام می‌داد.

سپس در سال ۲۰۱۱، آرتور بریتو، جد مک‌کیلب و دیوید شوارتز با هم همکاری کردند تا آنچه اکنون به عنوان دفتر کل ایکس آر پی شناخته می‌شود را ایجاد کنند. آنها بر روی حذف ریسک حمله ۵۱ درصدی که بیت‌کوین به آن آسیب‌پذیر است، متمرکز شدند. در سال بعد، کریس لارسن به این گروه پیوست و به عنوان رئیس باقی مانده است. آنها شرکت خود را اوپن‌کوین نامگذاری کردند. باید یادآور شد که اطلاعاتی در این بخش کمی نامشخص است، زیرا منابع مختلف داستان‌هایی کمی متفاوتی از اینکه کدام شخص اول و کدام دیگری بعداً به گروه پیوست، ارائه داده‌اند.

با این حال، اجماع عمومی بر این است که پروژه ابتدا ۴ عضو داشت تا اینکه مک‌کیلب از گروه جدا شد و در سال ۲۰۱۳ پروژه استلار را بنیان نهاد. نکته قابل توجه دیگر این است که مک‌کیلب بنیان‌گذار Mt Gox بود، مبادله‌ای که بیت‌کوین‌های کاربرانش را از دست داد و آنها هنوز منتظر جبران خسارت هستند.

ریپل با دیدن شبکه‌ها و واسطه‌های مورد استفاده بخش مالی و بانکی برای جابجایی پول که معمولاً باعث تاخیر و هزینه‌های بالا برای مصرف‌کنندگان می‌شود، هدف گذاشته است تا به بانک‌ها و ارائه‌دهندگان پرداخت، راه‌حلی جایگزین برای انجام پرداخت‌ها با هزینه‌ای بسیار ناچیز و بدون نیاز به واسطه‌های متعدد ارائه دهد.

بانک‌ها قابلیت‌هایی که ریپل ارائه داد را شناختند و در نتیجه کمیته ریپل‌نت در سال ۲۰۱۵ تشکیل شد.

این کمیته مشاوره‌ای متشکل از بانک‌های بزرگی مانند مریل لینچ، استاندارد چارترد، وستپک و بانک سانتاندر در اسپانیا است. این سرمایه‌گذاران بخشی از گروه اولیه بودند که توانایی‌های ریپل را آزمایش کردند.

شبکه ریپل چیست؟

شبکه ریپل که اغلب به نام ریپل‌نت شناخته می‌شود، یک شبکه غیرمتمرکز متشکل از بانک‌ها و مؤسسات مالی جهانی است. این شبکه از چهارچوب استانداردی از قوانین پرداخت برای پردازش پرداخت‌های زمان واقعی، قابل ردیابی و درخواستی با هزینه‌های معاملاتی اندک استفاده می‌کند. اجزای کلیدی تشکیل‌دهنده شبکه عبارتند از:

  • ایکس‌کارنت: نرم‌افزاری سطح شرکتی که به بانک‌ها امکان می‌دهد معاملات را آغاز و تسویه کنند. این نرم‌افزار شبیه به SWIFT است اما بسیار سریع‌تر و بدون واسطه عمل می‌کند.
  • ایکس‌ویا: رابط پرداخت برای شرکت‌ها که به نمایندگی از مشتریان به یکدیگر در سراسر شبکه‌های مختلف جهانی به شیوه‌ای شفاف با استفاده از اتصال API استاندارد، پرداخت‌ها را ارسال می‌کنند. استفاده از ایکس‌ویا به شرکت‌ها دسترسی به شبکه وسیعی از بانک‌ها و ارائه‌دهندگان پرداخت که در ریپل‌نت هستند را می‌دهد.
  • نقدینگی به درخواست (ODL): که پیش‌تر به نام ایکس‌رپید شناخته می‌شد، این محصول به جفت‌های کم‌نقدینگی کمک می‌کند تا با یکدیگر تبادل کنند، حتی با وجود نقدینگی پایین. این کار با استفاده از ایکس‌آرپی، توکن بومی ریپل، به عنوان توکن واسط بین جفت‌ها انجام می‌شود.
  • پلتفرم CBDC: این پلتفرم امکان ایجاد، مدیریت، معامله و از بین بردن سکه‌های دیجیتالی بانک مرکزی را در یک پلتفرم واحد فراهم می‌آورد.
به چپ و راست بکشید.
نام ارز دیجیتال ریپل (XRP)
نام اختصاری XRP
قیمت ریپل 0.5186 دلار
رتبه در سایت کوین مارکت کپ 7
حجم معاملات روزانه 1,122,962,028 دلار
عرضه ی کل 99,987,652,657 دلار
مقدار در گردش 55,235,913,166 دلار
وب سایت رسمی https://xrpl.org/
وایت پیپر https://ripple.com/files/ripple_consensus_whitepaper.pdf

ریپل در پی بهبود وضعیت موجود است تا با ارائه جایگزینی بهتر که کارآمدتر از آنچه که در حال حاضر وجود دارد باشد. با همکاری از ابتدا با بانک‌ها و بازیگران مالی مختلف، هدف آن است تا به عنوان لایه تسویه حساب برتر برای بخش بانکی و شبکه برتر برای ارائه‌دهندگان پرداخت در معاملات مرزی شناخته شود. به طور کلی، هر چیزی که با جابجایی وجوه، چه به عنوان شبکه تبادل ارز یا سیستم تسویه پرداخت، مرتبط است، جایی است که ریپل می‌خواهد حضور داشته باشد. بازار فارکس ۵ تریلیون دلاری، گلابی بزرگ و آبداری است که ریپل می‌خواهد از آن بزرگترین گاز را بزند.

ریپل همچنین به دنبال حذف نیاز به حساب‌های نوسترو/وسترو است که در حال حاضر توسط بانک‌ها برای تسهیل تبادلات ارزی استفاده می‌شود. این حساب‌ها توسط بانک‌ها در بانک مقابلی که با آن معامله می‌کنند، مالکیت دارند. اینها اساساً همان حساب‌ها هستند اما به طور متفاوتی توسط بانک‌ها ثبت می‌شوند، بسته به اینکه چه کسی پول را دارد. بانکی که پول را دارد، به حساب به عنوان نوسترو اشاره می‌کند، یعنی «پول ما نزد شما»، و بانکی که پول را نگه می‌دارد، آن را «وسترو» می‌نامد، یعنی «پول شما نزد ما».

این وجوه باید به طور منظم متعادل شوند تا حساب همیشه برای پرداخت‌های لازم دارای پول کافی باشد، بنابراین سرمایه‌ای را که می‌توان در جای دیگری به شکل مفیدتری استفاده کرد، محدود می‌کند.

کل عملیات بر روی یک پلتفرم منبع باز توزیع‌شده ساخته شده است که حتی ریپل‌لبز، خالق آن، نمی‌توانند بدون کسب رضایت از توسعه‌دهندگان و شرکت‌کنندگان در شبکه، تغییراتی در آن ایجاد کنند. مشابه رابطه بنیاد اتریوم با شبکه اتریوم، ریپل‌لبز تنها می‌تواند شبکه را نگهداری کرده و پیشنهاداتی را ارائه دهد که توسط شرکت‌کنندگان شبکه رأی‌گیری خواهد شد. این یکی از اصول اساسی ادعای آن‌ها است که دفتر کل ایکس‌آرپی یک بلاکچین عمومی غیرمتمرکز است.

علاوه بر این، حفاظت از پول در برابر پول‌شویی و کلاهبرداری به عنوان بخشی از استراتژی ریپل‌لبز برای جلب نظر بانکداران و مالی‌دانان برای امتحان کردن پلتفرم‌شان پیاده‌سازی شده است. آنها توانسته‌اند چند مشتری مهم از جمله بانک سانتاندر که به سرمایه‌گذاری خود عمل می‌کند و بانک تجاری سیام در تایلند را به عنوان مثال جلب کنند.

مزایای ریپل

  • هزینه‌های بسیار پایین؛ هزینه هر معامله ۰.۰۰۰۱ تا ۰.۰۰۰۴ دلار است.
  • تسویه حساب سریع؛ معاملات در کمتر از ۵ ثانیه تسویه می‌شوند.
  • شبکه تبادل چند منظوره؛ امکان انتقال ارزهای دیجیتال و فیات در سراسر جهان.
  • پذیرش توسط موسسات مالی؛ ریپل برای افزایش کارایی انتقال پول طراحی شده است.
  • مصرف برق پایین؛ توکن‌ها از قبل استخراج شده‌اند.

معایب ریپل

  • متمرکز بودن بالا؛ نظر اکثریت تایید‌کنندگان در اجماع اجرا می‌شود.
  • ذخیره بزرگ توکن‌های استخراج شده؛ نیمی از ذخیره در حساب امانی است.
  • اقدام SEC؛ SEC در ۲۰۲۰ علیه ریپل به دلیل فروش توکن‌ها به عنوان اوراق بهادار شکایت کرد.
  • آسیب‌پذیری توکن نسبت به دستکاری قیمت؛ اکثریت توکن‌ها در اختیار ریپل است و دستکاری قیمت امکان‌پذیر است.

فناوری ریپل چگونه است؟

در بخش پیشین، به صورت مختصر به اجزای کلیدی که شبکه ریپل‌نت را شکل می‌دهند پرداختیم. در این بخش، با جزئیات بیشتری به این مولفه‌ها خواهیم پرداخت.

ایکس‌کارنت (xCurrent): ایکس‌کارنت، سیستم تسویه ناخالص زمان واقعی (RTGS) است که همانند SWIFT عمل می‌کند و امکان پیام‌رسانی برای شرکت‌کنندگان جهت پاکسازی و تسویه تراکنش‌ها را فراهم می‌آورد. در حالی که تسویه در SWIFT به طور معمول چند روز زمان می‌برد، در ایکس‌کارنت پرداخت‌ها در چند ثانیه انجام می‌شود. این نرم‌افزار سطح شرکتی برای بانک‌ها و مؤسسات مالی که پرداخت‌های بین‌المللی را انجام می‌دهند، طراحی شده است.

ایکس‌ویا (xVia): ایکس‌ویا برای افزایش کارآمدی سیستم‌های بانکی موجود طراحی شده است و برای شرکت‌ها و ارائه‌دهندگان فارکس به منظور ارسال پرداخت‌ها به بازارهای نوظهور بدون نیاز به حساب بانکی مناسب است. کاربران می‌توانند با استفاده از رابط API استاندارد به ایکس‌کارنت دسترسی پیدا کنند و از این طریق به شبکه جهانی وسیعی از ارائه‌دهندگان پرداخت دسترسی خواهند داشت.

اکس‌رپید (xRapid)، که اکنون به نام نقدینگی به درخواست (ODL) شناخته می‌شود: این محصول برای تأمین نقدینگی به ویژه در مبادلات شامل جفت‌های کم‌نقدینگی استفاده می‌شود. ایکس‌آرپی، توکن بومی، به عنوان ارز پلی برای تسهیل این تراکنش‌ها استفاده می‌شود و با حذف نیاز به حساب‌های نوسترو، امکان رقابت برابرتری را برای بازیگران کوچکتر در بخش مالی فراهم می‌آورد.

چگونگی کارکرد ریپل

ریپل از پروتکل بین‌سامانه‌ای (ILP)، پروتکلی منبع باز که برای انجام پرداخت‌ها در شبکه‌های مختلف به کار می‌رود، استفاده می‌کند. این کار با اتصال دفترهای کل مختلف بانک‌ها از طریق اتصال‌دهنده‌های API صورت می‌گیرد که نیاز به دخالت انسانی را حذف می‌کند.

انتقال وجوه در شبکه از طریق اتصال‌دهنده‌ها یا گره‌هایی به نام بین‌دفترها انجام می‌شود. این فرایند با استفاده از مفهوم امانت رمزنگاری شده، که مشابه پروتکل تأیید دو مرحله‌ای است، ممکن می‌شود. در مرحله اول، کاربر شرایطی را برای اجرا یا لغو تراکنش تنظیم می‌کند. مرحله دوم، فرآیند تراکنش را پس از برآورده شدن شرایط توضیح می‌دهد. اگر تراکنش موفقیت‌آمیز باشد، گیرنده وجوه را دریافت می‌کند. در غیر این صورت، وجوه به فرستنده بازگردانده می‌شوند.

اطلاعات پرداخت از یک دفتر کل به دفتر کل دیگر منتقل می‌شود، مانند چوبکی که بین دوندگان رله منتقل می‌شود. اطلاعات کلیدی در این روند، آدرس بین‌دفتری است که با آدرس‌های حساب‌ها در شبکه ریپل مطابقت دارد و از طریق یک اتصال‌دهنده به دفترهای کل دیگر متصل می‌شود. توجه داشته باشید که اطلاعات منتقل شده توسط پروتکل بین‌سامانه‌ای فقط شامل حداقل اطلاعات لازم برای شناسایی یک تراکنش است.

در «حالت اتمی» که توسط ایکس‌کارنت استفاده می‌شود، زمانی که بسته اطلاعات به دفتر کل اجماع ریپل (RCL) می‌رسد، نوترها فعال شده و تراکنش‌ها را تأیید و تصدیق می‌کنند. این حالت به گره‌های اتصال مورد اعتماد نیاز دارد و بنابراین برای استفاده توسط بانک‌ها یا شرکت‌های مالی که ممکن است از قبل یکدیگر را بشناسند مناسب است.

حالت دیگری که به نام «حالت جهانی» شناخته می‌شود، به نوترها نیازی ندارد. به جای آن، ایکس‌آرپی، توکن بومی، برای تسهیل انتقال‌های زمان‌بندی‌شده استفاده می‌شود. اگر این تراکنش‌ها در بازه زمانی مشخص شده انجام نشوند، باطل می‌گردند.

همچنین بخوانید |  مشاهده قیمت ریپل

توکن ریپل (XRP) چیست؟

توکن ریپل (XRP) یک دارایی دیجیتال است که به عنوان هزینه تراکنش در شبکه استفاده می‌شود. هزینه این تراکنش‌ها تقریباً برابر با 0.00001 XRP است. پس از پرداخت، این مبالغ توسط شبکه برای ایجاد هزینه و جلوگیری از هر گونه اسپم تراکنش در دفتر کل، نابود می‌شوند. این ویژگی XRP را به یک توکن کاهشی تبدیل می‌کند.

علاوه بر این، ریپل به عنوان یک دارایی دیجیتال دارای ویژگی‌های قابل احراز است و نمی‌توان آن را جعل کرد. این امر اعتماد ذاتی به شبکه ریپل را به همراه دارد. همچنین تنها 100 میلیارد XRP تاکنون ایجاد شده و بر اساس پروتکل ریپل، هرگز نمی‌توان XRP بیشتری تولید یا استخراج کرد.

XRP علاوه بر اینکه به عنوان وسیله پرداخت هزینه‌های تراکنش در ریپل‌نت استفاده می‌شود، برای تأمین نقدینگی در مبادلات بین جفت‌های دارایی‌های کم‌نقدینگی که دارای نقدینگی پایین هستند نیز کاربرد دارد. هدف بزرگ تیم این است که XRP به عنوان ارز ذخیره برای مبادلات خارجی استفاده شود.

هر توکن XRP می‌تواند به 1 قطره تقسیم شود که معادل 0.00001 XRP است، اگرچه واحد XRP به طور معمول بیشتر استفاده می‌شود.

بررسی توکنومیک ریپل

در 2 ژوئن 2012، 100 میلیارد XRP تولید شد که به عنوان «پیش‌استخراج» شناخته می‌شود. تقسیم‌بندی به شرح زیر است:

  • 20 میلیارد به بنیان‌گذاران، که از آنها، جد مک‌کیلب 9 میلیارد دارد. با این حال، او قانوناً اجازه ندارد پس از شکایتی که جزئیات خروج او از پروژه در سال 2013 را شرح می‌دهد، وجوه را به بازار بریزد.
  • 55 میلیارد به حساب امانی در دسامبر 2017 منتقل شد. بر اساس برنامه، هر ماه 1 میلیارد توکن برای تأمین هزینه‌های ریپل لبز آزاد می‌شود. اگر این مقدار استفاده نشود، به حساب امانی جدیدی منتقل شده و یک ماه دیگر به برنامه آزادسازی افزوده می‌شود.
  • بقیه به سرمایه‌گذاران اولیه در پروژه فروخته شد و بخشی از آن به عنوان تخصیص اولیه به ریپل لبز اختصاص یافت.

پیش بینی قیمت ریپل در بلند مدت

در ادامه جدیدترین تحلیل آنالیزور های میهن سیگنال با توجه به وضعیت بازار برای قیمت ریپل تا سال 2030 درج میشود:

Year Yearly Low Yearly High
2025 $ 0.342021 $ 1.701263
2026 $ 0.427313 $ 1.243968
2027 $ 0.440358 $ 0.624536
2028 $ 0.563413 $ 0.855053
2029 $ 0.291360 $ 2.48
2030 $ 0.428560 $ 1.742224

بهترین صرافی برای خرید ریپل

هرچند ریپل در تمامی صرافی های ارزدیجیتال موجود است، اما بیشترین معاملات ریپل در صرافی های نوبیتکس ، والکس و آبان تتر انجام میشود. برای راهنمایی بیشتر مقاله بهترین صرافی ایرانی و بهترین صرافی خارجی برای ایرانی ها را مطالعه نمایید.

بهترین کیف پول ریپل

بهترین کیف پول های مخصوص ریپل ترزور، لجر، تراست والت ، متاماسک و مای اتر والت و سیف پال است.  برای راهنمایی انتخاب بهترین کیف پول ارزدیجیتال ، دسته بندی کیف پول های ارزدیجیتال را مشاهده نمایید.

سوالات متداول

آیا ریپل بهتر از اتریوم است؟

ریپل و اتریوم مانند سیب و پرتقال هستند؛ هیچکدام نه بهتر و نه بدتر از دیگری نیستند. زمینه‌های فعالیت آن‌ها کاملاً متفاوت است. ریپل با موسسات مالی همکاری می‌کند تا انتقالات پولی بین‌المللی را تسریع ببخشد. اتریوم زیرساختی است که توسعه انواع برنامه‌های غیرمتمرکز را توانمند می‌سازد.

کجا می‌توانم ریپل XRP را خریداری کنم؟

همه کاربران ایرانی می‌توانند از طریق صرافی‌های بزرگی چون نوبیتکس و والکس با پول نقد XRP خریداری کنند.

آیا ریپل XRP آینده‌ای دارد؟

ریپل توانسته است موسسات مالی مهمی را به عنوان مشتریان، شرکای تجاری یا سرمایه‌گذاران خود جذب کند. تا زمانی که از حمایت این موسسات برخوردار باشد و فناوری بهتری ارائه نشود، انتظار می‌رود که برای مدت طولانی باقی بماند.

بهترین کیف پول‌های XRP کدام‌ها هستند؟

Ledger و Trezor بهترین کیف پول‌های سرد و همه‌کاره برای رمزارزها، از جمله XRP، هستند. برخی کیف پول‌های موبایل رایگان (که امنیت کمتری دارند) برای نگهداری XRP عبارتند از Exodus و Trust Wallet.

تفاوت بین ریپل و XRP چیست؟

ریپل، که به اختصار ریپل لبز نامیده می‌شود، شرکتی است که شبکه ریپل را ایجاد کرده است. این شبکه از XRP به عنوان توکن بومی برای پرداخت هزینه‌های تراکنش‌هایی که توسط کاربران شبکه انجام می‌شود، استفاده می‌کند.

چه کسب‌وکارهایی از ریپل استفاده می‌کنند؟

ریپل، کسب‌وکارها، بانک‌ها و ارائه‌دهندگان پرداخت را به عنوان مشتریان اصلی خود هدف قرار می‌دهد. بانک‌های بزرگی مانند استاندارد چارترد، وستپک و بانک سانتاندر از اسپانیا از جمله بازیگران بزرگ هستند.

چه تعداد سکه XRP در گردش است؟

از میان عرضه ثابت 100 میلیارد سکه XRP، حدود 50 میلیارد آن در گردش است.

ریپل چه کاری انجام می‌دهد؟

ریپل یک شبکه بلاکچین است که با یک پروتکل پرداخت، امکان پرداخت‌ها بین دو طرف را با هزینه بسیار پایین و در زمانی نزدیک به فوری ممکن می‌سازد.

سخن نهایی

ریپل با پروتکل پرداخت قوی خود که هدف آن حذف واسطه‌های غیرضروری در انتقالات است، کارایی زیادی را به سیستم بانکی می‌افزاید که همچنان از فناوری‌های چند دهه قبل استفاده می‌کند.

با افزایش تعداد بانک‌ها و موسسات مالی که به ریپل می‌پیوندند، استفاده از حساب‌های نوسترو/وسترو ممکن است کاهش یابد. ریپل برای لایه‌های تسویه مانند SWIFT تهدیدی جدی است، اگرچه برای بانک‌ها کمتر خطرناک است، به شرطی که آنها حاضر به کاهش کارمزدهای بالای خود باشند.

شبکه ریپل نمی‌تواند توسط یک نهاد واحد کنترل شود، اما تعداد تأییدکنندگان آن نسبت به بلاکچین‌های عمومی محدود است، که نشان‌دهنده مرکزیت آشنا برای نهادهای محافظه‌کار است. دعوای حقوقی با SEC یکی از رویدادهای مهم تاریخی ریپل است که تأثیرات بزرگی بر توسعه آینده آن دارد.

ریپل روزهای چالش‌برانگیز و موفقیت‌آمیزی را تجربه کرده است و برای بقا در این عرصه، نیاز به پایداری قابل توجهی دارد. با وجود شایعاتی زیاد درباره جامعه کریپتو، حداقل روی کاغذ، این پروژه به اندازه کافی مستحکم است تا در ماراتن کریپتو ادامه دهد.

آیا شما هم به XRP و ریپل خوش بین هستید؟

منبع: ویکی پدیا