پیتزای بیت کوینی فقط ۷۰ میلیون دلار!

10 سال پیش یعنی سال 2010  یک برنامه نویس به نام لاسلو هانیچ برای خرید 2 پیتزا تعداد 10 هزار بیت کوین پرداخت کرد.

هرچند در آن زمان قیمت این تعداد بیت کوین برابر 41 دلار بود، اما امروز  قیمت همین تعداد بیت کوین در حدود 70 میلیون دلار است.

همه‌ساله طرفداران بیت کوین 22 می را به عنوان روز پیتزا جشن می‌گیرند و اهمیت ارزش این روز را یاد آور میشوند.

د این مقاله قصد داریم به اصل ماجرای روز پیتزا و اثرات آن در قیمت بیتکوین بپردازیم. باماهمراه باشید

 

اصل ماجرا

انجمن بیت کوین تاک در 2009 تاسیس شد

 

در سال 2010 لازلو هانیچ با نام کاربری Laszlo  یک موضوع با عنوان و محتوای زیر در انجمن بیت کوین تاک ایجاد می‌کند:

من برای چند تا پیتزا 10,000 بیت کوین پرداخت می‌کنم. شما می‌تونید خودتون برام پیتزا درست کنید و بیارید یا برام سفارش بدید تا بیارن دم خونم اما هدفم اینه که پولشو با بیت کوین پرداخت کنم. من خودم درست نمی‌کنم یا سفارش نمیدم. یه جورایی مثل هتل که درخواست میز صبحونه می‌کنی و اونا برات میارن و تو حالشو می‌‌بری!.من پیتزاهای پنیری معمولی هم دوست دارم که درست کردنش خیلی سخت و هزینه‌بر نیست. اگر علاقه‌مند هستید، بهم خبر بدید تا معامله رو انجام بدیم. با تشکر لازلو

متن درخواست آقای laszlo . برای مشاهده سایز بزرگ کلیک نمایید

پرداخت 10,000 بیت کوین برای دو پیتزای بزرگ عددی است که امروز با آن می‌شود چندین شعبه پیتزا فروشی بزرگ و مجلل راه‌اندازی کرد. اما آن زمان خیلی از افراد لازلو را به کلاهبرداری متهم کردند و عقیده داشتند میخواهد با فریب پیتزای مجانی بدست آورد ؛ زیر آن زمان 10,000 بیت کوین حدود 41 دلار ارزش داشت.

در پاسخ به لازلو یکی از کاربران نوشت:

واقعا کمه .. این بیت کوین‌ها رو می‌تونید در سایت https://www.bitcoinmarket.com با قیمت 41 دلار بفروشید. امیدوارم در گرفتن پیتزای مجانی موفق باشی!

پاسخ یکی از کاربران به درخواست پیتزای بیتکوینی . برای مشاهده سایز بزرگ کلیک نمایید

 

زمانی که لازلو آن پست را منتشر کرد، هر واحد بیت کوین کمتر از 0.004 دلار قیمت داشت. اکنون با فرض قیمت 7,000 دلاری بیت کوین، داشتن 10,000 بیت کوین، یعنی رسیدن به ثروت 70 میلیون دلاری! سه چهار روز طول کشید تا لازلو بتواند کسی را پیدا کند تا حاضر باشد در ازای ارزی که آینده مشخصی ندارد، دو پیتزا  به او بدهد.

 

حسرت نوستالژیک اعتماد نداشتن به فناوری جدید

او در نهایت در روز 22 می 2010 توانست با پرداخت 10,000 بیت کوین به فردی با نام مستعار جرسوس که هم‌محله‌اش بود، دو پیتزای واقعا بزرگ بخرد.بعدا مشخص شد که اسم واقعی جرسوس، جرمی استردیونت (Jeremy Sturdivant) بوده است.

 

تکرار اشتباه تاریخی توسط فروشنده!

 

همچنین بخوانید |  بیتکوین چیست؟

حسرت اشتباهات بزرگ

شاید خوش‌بین ترین طرفداران بیت کوین هم فکر نمی‌کردند که بیت کوین 0.004 دلاری روزی 6 هزار دلار شود. لازلو پس از آن چند بار دیگر هم برای خرید پیتزا و وسایل دیگر، بیت کوین پرداخت کرد و تاکنون حدود 100هزار بیت کوین پرداخت کرده است که امروز ارزشی بیش از 800 میلیون دلار دارند. او سرانجام در فوریه سال 2018 برای کمک به گسترش شبکه لایتنینگ بیت کوین، دو پیتزا با لایتنینگ خریداری کرد.

 

جشن روز پیتزا

هر سال طرفداران بیتکوین روز 22 می را با عنوان روز پیتزا جشن میگیرند.خیلی از افراد این روز را چون اولین تراکنش واقعی بیتکوین انجام شد، روز واقعی تولد بیتکوین میدانند.

طرفداران بیتکوین در حال جشن گرفتن

هر سال این جشن با شکوه تر انجام میشود و هدف آن افزایش آگاهی مردم درباره بیتکوین و توانایی های فناوری های جدید است.

فروشندگان پیتزا هم در این روز سود میکنند

 

صرافیها هم هر ساله برنامه‌های ویژه ای برای این روز تدارک می‌بینند. صرافی هیوبی اعلام کرد که برای جشن روز پیتزای بیت کوین، به برخی از معامله‌گران در خرید ارزهای دیجیتال تخفیف می‌دهد. هیوبی همچنین به قید قرعه به یک نفر، با قیمت سال 2010 بیت کوین یعنی 0.003 دلار، یک بیت کوین می‌فروشد.

 

چرا از این روز به نیکی یاد می شود؟

مردم ممکن است از این اتفاق مطلع شده و از اهمیت چنین موضوع به نظر بی اهمیتی سالها بعد تعجب کنند.

با اینکه این تراکنش خریدی ساده به نظر می آید، اما در نوع خود منحصر به فرد است.  از آن زمان، میلیون ها تراکنش بر روی بلاک چین بیت کوین انجام شده که همه ی آنها به رشد جامعه بیتکوین تلاش کرده اند.

اهمیت روز پیتزا بر کسی پوشیده نیست

بدون وجود این اتفاق ساده از موارد استفاده بیت کوین، ممکن بود دیگران با کاربردهای انقلابی و در عین حال ساده آن در مبادله ارزش بین دو طرف آشنا نمی شدند.

دیگر ضرورتی به تکیه بر بانک ها یا اشخاص ثالث برای تایید قابلیت اعتماد بین دو طرف وجود نداشت. این اتفاق در واقع نقطه عطفی  بود که به بیت کوین نشان داد اگر بتواند به شکلی درست این تکنولوژی را برای مردم عادی مقیاس پذیر کند، می تواند در واقع در تمام  کسب و کارها را با خودش درگیر کند.

 

قضاوت آزاد

همه ما میدانیم در آن روز ها قیمت بیتکوین در حدود 0.004 دلار بود ،اما امروز قیمت بیت کوین در حدود 7 هزار دلار است. به این بهانه مروری مختصر بر قیمت بیت کوین در این تاریخ و در طول این سال ها خواهیم داشت.

 

پیش از خرید پیتزا توسط هانیچ قیمت بیت کوین پایین بود. در آن زمان قیمت هر بیت کوین حدودا 0.0025 دلار بود.با این حال فقط یک سال بعد و در سال 2011 قیمت 250 درصد افزایش یافت.

حوادث موثر در قیمت بیتکوین در سال 2011

وقوع رویدادهای کوچک در سال 2012 مثل سرقت 5 هزار بیتکوین به دنبال یک بروزرسانی امنیتی در لینود، باعث کاهش 5 دلاری بیت کوین شد.
پذیرش بیت کوین توسط وردپرس در شروع ماه نوامبر و افزایش قابل توجه تراکنش ها به بیش از 10 هزار تراکنش در بیت پی در ابتدای سال 2013، موجب افزایش سرمایه و ارزش بازار بیت کوین به مقدار یک میلیارد دلار شد.

در ماه می 2012 قیمت بیت کوین به حدود 124 دلار رسید که یک افزایش 1962 درصدی نسبت به سال قبل داشت.

پایان سال 2013 و آغاز سال 2014 ترکیبی از حوادث برای بیت کوین بود.
از یک طرف سرقت 100 میلیون دلار از کیف پول های بیت کوین، ممنوع شدن این ارز در چین، نپذیرفتن آن توسط نروژ و وجود چندین مسئله در مورد تراکنش های صرافی های بزرگ، باعث کاهش 30 درصدی قیمت بیت کوین شد.

2014 شروع استفاده بیزینس ها از بیتکوین

سال 2015 سالی پر از اشتباه بود. در ماه ژانویه صرافی انگلیسی بیت استامپ اعلام کرد که حدود 19000 بیت کوین از این صرافی سرقت شده است.
دو عامل فدرال آمریکا به علت سرقت بیت کوین مجرم شناخته شدند. قیمت بیت کوین در 22 مه آن سال به 241 دلار رسید.

 

ادعای کریگ رایت بر قیمت بیتکوین اث گذاشت

در میان چندین رویداد دیگر، قیمت بیت کوین با 200 دلار افزایش به 443 دلار رسید.سه سال بعد و تا همین امروز حوادث متعدد و قابل ملاحظه ای برای بیت کوین رخ داده است و شاهد افزایش روز افزون قیمت بیت کوین در روز پیتزا بوده ایم.در حالی که قیمت بیت کوین نوساناتی را به سمت بالا و پایین داشته، همیشه برآیند آنها به سمت بالا بوده است.

این تاریخچه کوتاه نشان می دهد، از روزی که لازلو با بیت کوین پیتزای خود را خریداری کرده تا به امروز، قیمت بیت کوین تقریبا 320 میلیون درصد افزایش یافته است.

 

امروز می‌توان با چند ساتوشی یک پیتزا ویژه خرید.به نظر شما روزی خواهد آمد که همین چند هزارم هم ارزش میلیون دلاری پیدا کند و حسرت به دل کسانی که بیت کوین‌هایشان را می فروشند، بگذارد؟

پاسخ خود را با ما درمیان گذارید

منابع

بیتکوین تالکز

تلگراف

بیتکوین2040