افت ۳ درصدی بیتکوین و بازارهای سنتی پس از شیوع کرونا در ایتالیا

صبح دوشنبه بازارهای آمریکا و اروپا به علت ترس از ویروس کرونا افت شدیدی پیدا کرد. در این روز دولت ایتالیا اعلام کرد 10 شهر این کشور را که 152 نفر در آن به این عفونت مبتلا شده اند و 7 نفر فوت کرده اند را قرنطینه کرده است.

اکنون کرونا در 30 کشور دیده شده و شیوع آن در ایتالیا، ایران، کره جنوبی و کویت در روزهای اخیر سرمایه گذاران و حکومت ها را وادار کرده بدترین شرایط را هم درنظر بگیرند.

در این روز، شاخص داو جونز با 1031 واحد کاهش به 27960.80 رسید. افت 3.56 درصدی این بازار بدترین اصلاح بازار از دسامبر و فوریه 2018 بوده است. این افت تمام سودی که داو در سال 2020 کسب کرده بود را خنثی کرد.

شاخص نزدک هم با 3.7 درصد کاهش به9221 واحد رسید. بازارهای اروپا هم اصلاح سنگینی را تجربه کردند. برخی تحلیل ها نشان می دهد این سقوط می تواند شروع اصلاح 10 تا 15 درصدی بازار در صورت ادامه قرنطینه در چین و سایر کشورها باشد.

قیمت بیتکوین هم با وجود ثبات در طول روز در نهایت 3.28 درصد پولبک داشت و به 9473 دلار رسید. برخی از تحلیل گران اعتقاد دارند دارایی های دیجیتال نسبت به بازارهای سنتی عملکرد معکوس دارند و در صورت ادامه افت در بازارهای سنتی، سرمایه گذاران به این دارایی ها روی خواهند آورد که البته در این مورد هنوز رخ نداده است.

همچنین در این روز نرخ طلا با 2 درصد افزایش به رکورد 7 ساله خود در 1676.60 دلار رسید و نقره هم روند مشابهی را تجربه کرد. تحلیل گران در حال بررسی هستد که چرا بیتکوین که به عنوان طلای دیجیتال شناخته می شود از روند رشد طلا پیروی نکرده است.

منبع