ارزدیجیتال سولانا چیست؟ | بررسی آینده ارز solana

در زمان نوشتن این متن، بیش از ۲۵ هزار ارزدیجیتال وجود دارد. تقریبا همه آنها ادعا می‌کنند که ویژگی منحصر به‌فردی دارند، ویژگی‌ای که هیچ پروژه‌ی دیگری در ارزدیجیتال ارائه نداده است. بسیاری از شما می‌دانید که اکثر این پروژه‌ها یا نتوانسته‌اند به وعده‌های خود عمل کنند یا از ابتدا چیز خاصی برای عرضه نداشته‌اند.

اما سولانا در این دسته قرار نمی‌گیرد. این پروژه ارزدیجیتال رویکردی کاملاً متفاوت به نحوه کارکرد بلاک چین دارد. تمرکز آن بر روی عنصری است که به سادگی ابتدایی است و باعث می‌شود تعجب کنید که چرا خودتان به آن فکر نکرده‌اید: زمان. در واقع، معرفی یک ساعت غیرمتمرکز به بلاک چین ارزدیجیتال، کارایی آن را به شکلی بیشتر از تصور افزایش داده است.

سولانا (solana) یک ارزدیجیتال است که برای عملکرد مشابه با اتریوم و حتی بهتر از آن طراحی شده است. سولانا که از روی نام یک شهر ساحلی در جنوب کالیفرنیا نام گذاری شده است، زاییده فکر مهندس نرم افزار، آناتولی یاکوونکو است. این رمزارز بعد از راه اندازی، به سرعت تبدیل به یک ارز محبوب شد و در بین 10 ارزدیجیتال برتر بر اساس ارزش بازار قرار گرفت. با ما همراه باشید تا شما را با این ارزدیجیتال محبوب بیشتر آشنا کنیم.

به چپ و راست بکشید.
نام ارز دیجیتال Solana (Solana)
نام اختصاری SOL
قیمت Solana 146.36 دلار
رتبه در سایت کوین مارکت کپ 5
حجم معاملات روزانه 2,683,460,040 دلار
عرضه ی کل 575,393,561 دلار
مقدار در گردش 447,443,035 دلار
وب سایت رسمی https://solana.com
وایت پیپر https://solana.com/solana-whitepaper.pdf

سولانا (solana) چیست؟

سولانا یک پروژه متن باز بسیار کاربردی است که یک بلاک چین لایه 1 جدید، بدون مجوز و با سرعت بالا را پیاده سازی می کند. این رمزارز در سال 2017 با هدف افزایش توان عملیاتی فراتر از آنچه معمولاً توسط بلاک چین های محبوب به دست می آید و کاهش هزینه ها ایجاد شد. پروژه سولانا مبتنی بر یک مدل اجماع ترکیبی کاملاً خلاقانه بنا شده است. مدلی که یک الگوریتم منحصر به  فرد اثبات تاریخ (PoH) را با موتور هماهنگ سازی سریع که نسخه ای از اثبات سهام (PoS) است، ترکیب می کند. به همین دلیل، شبکه سولانا از نظر تئوری می تواند بیش از 710000 تراکنش در ثانیه (TPS) را بدون نیاز به هیچ راه حل مقیاس بندی پردازش کند.

شبکه بلاک چین سولانا طوری طراحی شده که استفاده از قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز (DApp) را تسهیل می کند. این شبکه چندین پلتفرم مالی غیرمتمرکز (DeFi) و بازار توکن های غیرقابل تعویض (NFT) را تحت حمایت خود دارد.

بلاک چین سولانا با عرضه اولیه سکه (ICO) در سال ۲۰۱۷راه اندازی شد. شبکه آزمایشی داخلی پروژه در سال 2018 منتشر شد و به دنبال آن چندین فاز شبکه آزمایشی منجر به راه اندازی رسمی شبکه اصلی ارزدیجیتال سولانا در سال 2020 شد.

اثبات تاریخ (POH) چیست؟

اثبات تاریخ (PoH) یک فناوری در سولانا است که تراکنش‌ها را به ترتیب زمانی مرتب می‌کند و به این ترتیب تراکنش‌ها سریع و امن انجام می‌شوند. این سیستم با استفاده از یک تابع رمزنگاری می‌تواند تا ۶۵,۰۰۰ تراکنش در ثانیه را پردازش کند و بهره‌وری انرژی را نیز افزایش دهد. با این وجود، این فناوری به یک عنصر مورد اعتماد برای تولید ترتیب تراکنش‌ها وابسته است که می‌تواند ریسک‌های امنیتی داشته باشد. اثبات تاریخ نقش کلیدی در قابلیت‌های سولانا برای ارائه راه‌حل‌های سریع و قابل توسعه بلاک چین دارد.

ارزدیجیتال سولانا (SOL) چیست؟

رتبه فعلی ارزدیجیتال سولانا در سایت کوین مارکت کپ

ارزدیجیتال سولانا SOL نام دارد. این توکن، رمزارز بومی و کاربردی شبکه سولانا است که وسیله ای برای انتقال ارزش است و امنیت بلاک چین سولانا را از طریق استیکینگ فراهم می کند. SOL در مارس 2020 راه اندازی شد و از آن زمان تلاش کرده تا به یکی از 10 ارز دیجیتال برتر دنیای کریپتو تبدیل شود.

طرح عملیاتی توکن SOL مشابه آنچه در بلاک چین اتریوم استفاده می شود است. دارندگان ارزدیجیتال سولانا این توکن را به منظور اعتبارسنجی تراکنش ها از طریق مکانیسم اجماع PoS به اشتراک می گذارند. علاوه بر این، توکن سولانا برای دریافت جوایز و پرداخت هزینه تراکنش استفاده می شود و همچنین، SOL کاربران را قادر می سازد تا در حاکمیت شرکت کنند.

تاریخچه ارز سولانا (Solana)

در نوامبر 2017، آناتولی یاکوونکو نسخه اولیه وایت پیپر سولانا را منتشر کرد. وی در این وایت پیپر مفهوم اثبات تاریخ را مطرح کرده و تا حدی آن را به دیگران معرفی کرد. یاکوونکو قبلاً یک مهندس ارشد در کوالکام و یک مهندس نرم  افزار در Mesosphere و Dropbox بود. او همراه با گرگ فیتزجرالد، استفن آکریج و راج گوکال سولانا را به عنوان یک بلاک چین واحد و مقیاس پذیر راه اندازی کرد.

پروژه سولانا در ابتدا Loom نام داشت، اما دقیقاً در آن زمان که سولانا در شرف معرفی شدن بود اتریوم Loom Network را منتشر کرد. برای جلوگیری از سردرگمی، تیم توسعه، پروژه خود را به Solana تغییر نام داد و Solana Lab را به عنوان نام شرکت انتخاب کرد.

ارزدیجیتال سولانا برای اولین بار در سال 2019 در جریان فروش توکن های خصوصی در دسترس قرار گرفت، جایی که آزمایشگاه سولانا حدود 20 میلیون دلار جمع آوری کرد. هر دو پروتکل سولانا (Solana) و توکن های SOL در سال 2020 برای عموم منتشر شدند. بنیاد سولانا مستقر در سوئیس که امروزه از اکوسیستم Solana پشتیبانی می کند، نیز در سال 2020 تأسیس شد.

ویژگی های منحصربه فرد ارز سولانا

هدف طراحی جاه طلبانه سولانا حل مشکلات سه گانه بلاک چین بود. این مشکلات که توسط ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، مطرح شده شامل تمرکززدایی، امنیت و مقیاس  پذیری است. در واقع توسعه دهندگان شبکه های بلاک چین باید بتوانند این سه مورد را در حد تعادل در کنار هم حفظ کنند.

باور عمومی بر این است که بلاک چین ها به گونه ای ساخته شده اند که توسعه دهندگان را مجبور می کنند یکی از جنبه ها را به نفع دو جنبه دیگر قربانی کنند زیرا آنها نمی توانند هر سه مورد را به طور همزمان داشته باشند.

اما پلتفرم بلاک چین ارزدیجیتال سولانا مکانیزم اجماع ترکیبی را پیشنهاد کرده است که تمرکززدایی را برای به حداکثر رساندن سرعت به خطر می اندازد. نوآوری که در ترکیب PoS و PoH به کار رفته شبکه سولانا را منحصر به فرد و محبوب کرده است.

به طور کلی، بلاک چین ها بسته به تعداد تراکنش هایی که در ثانیه می توانند پشتیبانی کنند، مقیاس پذیری بیشتری دارند و هرچه مقیاس پذیری بیشتری داشته باشند بهتر است. با این حال، مقیاس پذیری بالا در بلاک چین های غیرمتمرکز، اختلاف زمانی و توان عملیاتی آن ها را کاهش می دهد، به این معنی که گره های بیشتری که تراکنش ها و مُهرهای زمانی را تأیید می کنند، زمان بیشتری را می طلبند.

ساختار شبکه سولانا و فناوری آن، برای حل این مشکل یک گره رهبر بر اساس مکانیسم PoS انتخاب می کند. این نود پیام ها را بین دیگر گره ها در شبکه توزیع خواهد کرد. بنابراین، شبکه سولانا از کاهش بار کاری که منجر به افزایش توان عملیاتی حتی بدون منبع زمانی متمرکز و دقیق می شود سود می برد.

همچنین سولانا با هش کردن خروجی یک تراکنش و استفاده از آن به عنوان ورودی تراکنش بعدی، زنجیره ای از تراکنش ها را ایجاد می کند. این تاریخچه تراکنش ها همان مکانیسم اصلی سولانا یعنی PoH است، مفهومی که امکان مقیاس پذیری بیشتر پروتکل را فراهم می کند که به نوبه خود، قابلیت استفاده را افزایش می دهد.

معایب شبکه سولانا (Solana)

علیرغم مزایای قابل مشاهده، سولانا مانند هر پروژه ارزدیجیتال موجود دیگری، دارای معایبی نیز است. اول و مهم تر از همه، اگرچه بلاک چین سولانا می تواند با پروژه های بلاک چین پیشرفته رقابت کند، اما همچنان در برابر متمرکز شدن آسیب پذیر است، زیرا اعتبارسنجی بلاک چین زیادی وجود ندارد. هرکسی در شبکه می تواند به اعتبارسنج سولانا تبدیل شود، اما انجام این کار همچنان دشوار است زیرا منابع محاسباتی زیادی برای انجام آن موردنیاز خواهد بود.

علاوه بر این، پروتکل همچنان خود را به عنوان یک نسخه بتا از شبکه اصلی برچسب گذاری می کند که وجود احتمالی باگ ها و خطاها را شامل می شود. با وجود این مسائل، سولانا هنوز یکی از بزرگترین اکوسیستم ها در صنعت کریپتو است و به نظر می رسد در مسیر رشد درستی قرار دارد.

ارز سولانا را از کدام صرافی ها بخریم؟

صرافی ارزدیجیتال سولانا – عکس از سایت کوین مارکت کپ

مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال بزرگ جهان، توکن های SOL را می توان در بسیاری از صرافی های معتبر معامله کرد. در برخی از کشورهای سراسر جهان، توکن های SOL حتی در دستگاه های خودپرداز ارزدیجیتال و NFT در دسترس هستند.

صرافی های خارجی که ارز سولانا را دارند عبارتند از:

  • Coinbase
  • Raydium
  • Orca
  • Serum و …

صرافی های ایرانی که ارز سولانا را دارند عبارتند از:

بهترین کیف پول های ارز سولانا کدامند؟

کیف پول های ارزدیجیتال سولانا – عکس از سایت کوین مارکت کپ

  • فانتوم
  • سولفلیر
  • سولونگ
  • لجر نانو ایکس
  • اتمیک والت و…

آینده ارز سولانا چگونه است؟ آیا سرمایه  گذاری روی ارز سولانا خوب است یا خیر؟

آینده ارز سولانا امیدوارکننده به نظر می‌رسد و پتانسیل رشد زیادی دارد. پیش‌بینی می‌شود که ارزش سولانا تا سال ۲۰۲۴ به ۱۸۴.۶۸ دلار، در سال ۲۰۲۷ به ۵۴۸.۰۶ دلار، و تا سال ۲۰۳۰ به ۱۶۷۰.۴۳ دلار برسد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۳ قیمت آن به ۳۴۷۶.۶۱ دلار برسد، که نشان‌دهنده جایگاه قوی آن در بازار ارزدیجیتال است.

روند قیمتی ارزدیجیتال سولانا – عکس از سایت کوین مارکت کپ

با این حال، باید با احتیاط در سولانا سرمایه‌گذاری کرد. بازار فعلی خرسی است و نوسانات کوتاه‌مدت می‌توانند هم مثبت و هم منفی باشند. بازار ارزدیجیتال ناپایدار است و ممکن است عوامل ناشناخته بر سرمایه‌گذاری‌ها تأثیر بگذارند. کارشناسان به خوش‌بینی در مورد آینده سولانا نگاه می‌کنند، اما تأکید دارند که باید قبل از تصمیم‌گیری به سرمایه‌گذاری، تحقیق و مشاوره با متخصصان انجام شود.

فناوری نوآورانه و اکوسیستم فعال سولانا توجه سرمایه‌گذاران را جلب کرده است. این ارز یک گزینه جذاب برای کسانی است که به دنبال فرصت‌هایی در فضای بلاک چین هستند. با وجود چالش‌ها، پیشرفت‌ها و تعهد پروژه سولانا، از جمله انتشار محصولات جدید، جذابیت آن به عنوان سرمایه‌گذاری ارزشمند افزایش می‌یابد.

در نهایت، سولانا با ویژگی‌های نوآورانه‌اش مورد توجه قرار گرفته است، اما سرمایه‌گذاران باید چالش‌های آن را در نظر بگیرند. سرمایه‌گذاری در بازار ارزدیجیتال نیاز به تحقیقات دقیق و مشورت با مشاور مالی دارد تا تصمیمات درست گرفته شود.

با توجه به تاریخچه قیمت سولانا و تحلیل تکنیکال آن، این ارز بر اساس رتبه بندی ارزش بازار، جایگاه والایی را در بازار ارزهای دیجیتال به دست آورده است. این سکه تا پایان ژانویه 2021 تقریباً به 4.40 دلار رسیده بود. از آن زمان، به دلیل یک مرحله صعودی قابل توجه، ارزش آن به بیش از 40 دلار رسید.

مشارکت ها، پروژه ها و اتحادها، مقیاس پذیری شبکه ارزدیجیتال سولانا را به چند میلیون تراکنش در ثانیه سوق داد. این شبکه با پروژه های متعدد ساخته شده بر روی آن مانند NFT و امور مالی غیرمتمرکز با عرضه فراوان و موقعیت برتر در بازار بسیار محبوب است. با توجه به حفظ پیشرفت ها، شاهد افزایش قیمت سولانا به سطح 260.06 دلار بودیم که آن را به بالاترین قیمت تاریخ تبدیل کرد.

سال پیش بینی قیمت
2024 بین 37 دلار تا 41.16 دلار
2025 بین 35 تا 39 دلار
2026 بین 43.95 تا 45.85 دلار
2027 بین 49.98 تا 54.07 دلار
2028 بین 58 تا 62 دلار
2029 بین 58 تا 62 دلار
2030 69 دلار

پیش بینی قیمت سولانا 2022

تحلیلگران کریپتو نوسانات قیمت Solana را در سال 2022 و در سال های گذشته بررسی کرده اند، بنابراین میانگین نرخی که برای SOL  پیش بینی می کنند ممکن است در نوامبر 2022 حدود 47.32 دلار باشد. حداقل قیمت در این ماه، 45.62 دلار و حداکثر 49.48 دلار تخمین زده شده است.

در ماه دسامبر 2022 ممکن است شاهد افزایش ارزش ارز دیجیتال solana به 51.38 دلار باشیم. فرض بر این است که قیمت در دسامبر 2022 کمتر از 46.14 دلار نخواهد بود. کوین پرایس فورکست هم قیمت سولانا را در پایان سال جاری 40.38 دلار پیش بینی کرده است.

مقایسه سولانا و اتریوم

سولانا سرعت بالا و عملکرد فوق العاده ای دارد به همین خاطر بسیار محبوب شده و حتی به عنوان رقیب سرسختی برای دیگر ارزهای دیجیتال بزرگ مانند اتریوم به شمار می رود. اکنون این سؤال مطرح می شود که سولانا چه تفاوتی با اتریوم دارد و آیا می توان آن را به عنوان یک رقیب جدی برای اتریوم در نظر گرفت؟

از نظر سرعت پردازش، سولانا می تواند پلتفرم قراردادهای هوشمند غالب را به چالش بکشد زیرا می تواند به سرعت بیش از 50000 تراکنش در ثانیه برسد. سولانا از الگوریتم های متفاوتی نسبت به دیگر رمزارزها مانند بیت کوین و اتریوم برای افزایش سرعت پردازش تراکنش های خود استفاده می کند. این ویژگی سولانا را به یکی از سریع ترین بلاک چین ها در صنعت رمزنگاری تبدیل می کند که با سایر صنایع خارج از فضای کریپتو رقابت خواهد کرد.

مدل فعلی اثبات کار اتریوم مقیاس پذیری پایینی دارد. در واقع می تواند تنها 15 تراکنش در ثانیه را پردازش کند. پس می توان گفت سولانا بسیار سریعتر از اتریوم است. یکی دیگر از مزیت های سولانا مقرون به صرفه بودن شبکه است، زیرا این پروژه توکنومیک های جدیدی را با هزینه های کمتر اجرا می کند. به همین دلیل به آن قاتل اتریوم هم گفته می شود.

همچنین، شایان ذکر است که ارزدیجیتال سولانا، در حالی که یکی از تغییرات PoS را اجرا می کند، با محیط زیست سازگارتر و در کل پایدارتر است. این در تضاد با اتریوم است که مدل PoW آن به استفاده از قدرت محاسباتی فوق العاده ای نیاز داشت.

با این حال، همه افراد جامعه رمزارز، مشتاقانه منتظر ارتقای اتریوم هستند. نوع جدیدی از اتریوم که با پشتکار در حال توسعه است، از یک لایه اجرا (که قبلاً به عنوان اتریوم 1.0 شناخته می شد) و یک لایه اجماع (اتریوم 2.0) تشکیل می شود. این مورد ممکن است توان عملیاتی را افزایش دهد و میزان مقیاس پذیری را بالا ببرد. در عین حال می تواند هزینه تراکنش ها را پایین آورده و مصرف بی رویه انرژی را کاهش دهد.

جمع بندی

در آخر می توانید متوجه شوید که چگونه ارزدیجیتال سولانا جایگزین امیدوارکننده ای برای ارزهای معمولی مانند اتریوم و بیت  کوین است. این شبکه یک ترکیب منحصر به فرد از اثبات تاریخ و اثبات سهام را برای کاهش زمان موردنیاز برای پردازش و اعتبارسنجی تراکنش ها به ارمغان می آورد. از سوی دیگر، شبکه سولانا همچنین دارای اجزای خلاقانه ای است که برای پیشبرد چشم  انداز و اهداف آن طراحی شده اند. سرمایه گذاری موجود در بازار بلاک چین سولانا، در کنار شرکای مرتبط با آن، چشم اندازهای مطلوبی را برای آینده آن ارائه می کند.

سوالات متداول

آیا سولانا بهتر از اتریوم است؟

سولانا سریع‌تر و ارزان‌تر از اتریوم است اما بهتر نیست. انتخاب بین این دو به نیاز و سلیقه شخصی بستگی دارد.

آیا سولانا، قاتل اتریوم است؟

بعضی وقت‌ها سولانا را به خاطر سرعت بالاتر تراکنش‌ها و هزینه‌های پایین‌تر، قاتل اتریوم می‌نامند.

آیا قیمت سولانا به ۱۰۰ دلار خواهد رسید؟

چون قیمت سولانا قبلا به بیش از ۲۴۸ دلار رسیده، امکان رسیدن دوباره به ۱۰۰ دلار یا بیشتر وجود دارد.

معایب سولانا چیست؟

نگرانی‌هایی درباره غیرمتمرکز بودن و قطعی‌های شبکه وجود دارد. مصرف انرژی آن همچنان برای بعضی‌ها نگران‌کننده است. سولانا در زمینه توسعه‌دهندگان و برنامه‌های کاربردی به اندازه اتریوم پیشرفته نیست.

آیا سولانا بهتر از کاردانو است؟

انتخاب بین سولانا و کاردانو به اولویت‌های شما بستگی دارد. سولانا برای تراکنش‌های پرحجم سریع‌تر است. کاردانو امنیت و قابلیت افزایش‌پذیری آینده را ترجیح می‌دهد و ساختاری غیرمتمرکزتر دارد.

منابع:

https://cointelegraph.com/news/what-is-solana-and-how-does-it-work

https://www.forbes.com/advisor/investing/cryptocurrency/what-is-solana/

https://blockworks.co/what-is-solana-everything-you-need-to-know-about-the-ethereum-rival/

https://www.fool.com/investing/stock-market/market-sectors/financials/cryptocurrency-stocks/solana/

https://101blockchains.com/solana-blockchain/

https://www.coinbase.com/learn/crypto-basics/what-is-solana

https://www.parcl.co/blog/5-solana-crypto-wallets-that-you-can-trust

https://changelly.com/blog/solana-price-prediction/

https://coinpriceforecast.com/solana