۵ روش مرسوم کلاهبرداران رمزارزها

طی چند سال گذشته، ارزش بیت کوین در حال بالا رفتن است. این باعث شده سرمایه گذاران زیادی به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت کوین جذب شوند. حتی افرادی که از تکنولوژی یا فلسفه بیت کوین اطلاعی ندارند هم در بین سرمایه گذاران دیده می شوند.

متاسفانه برخی از این افراد که به دنبال ساختن آینده خود هستند قربانی کلاهبرداری بازیگران و هکرها می شوند. یکی از مزایای ارزهای دیجیتال این است که نهاد مرکزی و دولتی برای کنترل آن وجود ندارد و به همین جهت هم بسیار خصوصی تر است. اما همین ویژگی مثبت راه را برای کلاهبرداران هموار ساخته است.

اگر قصد سرمایه گذاری و ترید بیت کوین را دارید باید از روش های کلاهبرداری در آن نیز اطلاع داشته باشید. در این مقاله به معرفی 5 روش اصلی کلاهبرداری بیت کوین می پردازیم:

روش اول: صرافی های جعلی

برای اینکه گرفتار صرافی های جعلی نشوید باید صرافی خود را به دقت انتخاب کنید. در صورتی که از خدمات صرافی های مشهور و بزرگ بین المللی از جمله بایننس، بیتمکس، هووبی و … استفاده می کنید جای نگرانی در این مورد وجود ندارد.

مشکل در جایی به وجود می آید که صرافی های ناشناس با وعده ها و خدمات جذاب برای مشتریان وارد عرصه می شوند. در سال 2017، مقامات مالی کره جنوبی یکی از کلاهبرداری های بزرگ در این زمینه را افشا نمودند. در این مورد یک صرافی با نام BitKRX خود را به عنوان بخشی از بزرگترین پلتفرم معاملاتی در این کشور معرفی کرده بود و سرمایه مردم را به تاراج برد.

برای ایمن ماندن از این نوع کلاهبرداری از صرافی های محبوب و معتبر بین المللی استفاده کنید. به این منظور ما بهترین صرافی های ایرانی و بهترین صرافی های خارجی را جداگانه برایتان معرفی کردیم.

“ ساخت یک پلتفورم صرافی آنلاین با توجه به تکنولوژی های جدید کمتر از یک روز زمان میبرد!”

روش دوم: طرح پانزی

یکی از معروف ترین طرح های پانزی مربوط به برنی مدوف است. او این کار را با سرمایه گذاری معمولی انجام داده است. در این طرح که مشابه طرح های هرمی عمل می کند شما پول را از سرمایه گذاران جدید دریافت می کنید و به سرمایه گذاران قبلی می دهید. برای آشنایی بیشتر مقاله طرح پانزی(Ponzi scheme) چیست و چه تفاوتی با طرح هرمی دارد؟ را مطالعه کنید.

در سال 2019 سه مرد به دلیل شرکت در یک طرح کلاهبرداری 722 میلیون دلاری بیت کوین دستگیر شدند. این افراد شبکه BitClub را به مدت چندین سال اداره می کردند. در این طرح پول های سرمایه گذاران در ازای دریافت سهم های استخرهای ماینینگ ارز دیجیتال دریافت می شد و به سرمایه گذارانی که افراد جدیدی را جذب کنند نیز پاداش می دادند. همانطور که می دانید در نهایت هیچ یک از سرمایه گذاران نتوانستند سرمایه خود را بازگردانند.

“ طرح های پانزی بسیار جذاب با وعده های سود بالا هستند اما در عمل هیچ ارزش افزوده ای ایجاد نمی کنند.”

روش سوم: ارزهای دیجیتال جعلی

یکی از کلاهبرداری های رایج معرفی یک ارز دیجیتال جدید به عنوان جایگزین بیت کوین است. ایده پشت انتخاب این ارزها آنست که  برای سرمایه گذاری در بیت کوین دیر شده و با سرمایه گذاری در ارزهای جدید می توانید سود بیشتری کسب کنید.

یکی از موارد کاربرد این روش سکه مای بیگ کوین بوده است. کلاهبرداران با استفاده از این سکه 6 میلیوندلار از مشتریان برای سرمایه گذاری در این ارز جعلی جمع آوری نمودهو این سرمایه ها را به حساب های بانکی شخصیشان منتقل نمودند.

“ به کمک شبکه هایی مثل ترون کلاهبرداران میتوانند در کمتر از یک ساعت توکن های جعلی با اسم های فوق العاده بسازند!”

روش چهارم: کلاهبرداری سنتی

اگر کسی با شما تماس گرفت یا ایمیلی دریافت کردید با این مضمون که شما باید مالیات یا هزینه های دیگری را فورا پرداخت نمایید آیا این پرداخت را انجام می دهید؟ متاسفانه بسیاری از افراد به این دام گرفتار می شوند. این افراد به جای پرداخت هزینه ها و مالیات به صورت رسمی به شماره حساب های بانکی شناخته شده برخی از افراد به درخواست کلاهبرداران بیت کوین پرداخت می کنند.

بهترین راه برای پیشگیری از این نوع کلاهبرداری ها این است که به تماس های تلفنی و ایمیل های ناشناسی که می گویند از طرف نهادهای دولتی تماس گرفته اند اعتماد نکنید. مقامات رسمی و قانونی با این روش ها با شما تماس نمی گیرند و هرگز از شما بیت کوین درخواست نمی کنند.

“ شاید عجیب به نظر برسد اما سال گذشته سارقان در ایران توانسته اند از طریق بازیابی کلمات امن ولت های سرقت شده، میلارد ها تومن به جیب بزنند! ”

روش پنجم: بدافزار ها

بدافزارها ابزاری مناسب برای هکرها هستند تا پسوردهای موردنیاز برای دسترسی به شبکه های کامپیوتری یا اطلاعات کارتهای اعتباری و حساب های بانکی را به دست آورند. اکنون از این روش برای سرقت کلاهبرداری های بیت کوینی هم استفاده می شود.

اگر کیف پول بیت کوین شما به اینترنت متصل می شود آنها می توانند از بدافزارها برای دسترسی به کیف پول و سرمایه موجود در آن بهره ببرند.

این بدافزارها به راحتی و از طریق یک لینک دانلود در وبسایتها، ایمیل شخصی شما یا شبکه های اجتماعی قابل دانلود هستند. به عنوان مثال لینکی که برای دانلود برنامه ماینینگ رایگان بیت کوین وجود دارد می تواند باعث دانلود بدافزار بر روی سیستم کامپیوتری شما شود.

به منظور حفاظت در برابر این بدافزار ها شما باید از اعتبار سایت ها یا ایمیل هایی که دریافت می کنید مطمئن شوید. اگر نتوانستید اطلاعات ارتباطی معتبری از آن شرکت در وبسایتش یا سایر رسانه ها پیدا کنید این یک زنگ هشدار برای شما خواهد بود.

برخی نرم افزار ها موقع کپی کردن آدرس کیف پول، آدرس کیف پول خود را جایگزین میکنند و شما به دست خودتان برایشان ارزدیجیتال میفرستید !

قربانی کلاهبرداری های ارزدیجیتال نشوید

ارزدیجیتال سرمایه گذاری پرنوسانی است. سرمایه خود را با استفاده از این طرح ها و برنامه های کلاهبردارانه به خطر نیندازید. همیشه مراقب کلاهبرداری ها احتمالی باشید و به غریزه خود اعتماد کنید.

 
شاید موارد زیر برایتان جذاب باشد:
 

منبع: بالانس