بهترین جایگزین صرافی بایننس برای ایرانی ها

از زمانی که برای استفاده از بایننس تایید هویت اجباری شده، افراد زیادی به دنبال جایگزین برای آن هستند. راه‌ها و روش‌های زیادی وجود دارد که هنوز بتوانید در این بازار فعالیت کنید. در ادامه، بهترین جایگزین صرافی بایننس بررسی می‌شود و توضیح می‌دهیم که چه گزینه‌هایی برای شما وجود دارد. تا انتها این مطلب را دنبال کنید تا نکات بسیاری را یاد بگیرید.

بهترین جایگزین صرافی بایننس برای ایرانیان چیست؟

صرافی بایننس از روزهای اول ورود خود توانست تعداد زیادی کاربر جذب کند. دلیل محبوبیت آن، این بود که این صرافی به مدارک شناسایی یا به عبارتی احراز هویت نیازی نداشت. این کار با هدف جذب مشتری بیشتر انجام شد و بایننس از همه رقبا جلو افتاد. هم اکنون این صرافی بزرگ‌ترین صرافی متمرکز در جهان است.

ژاپن اولین کشوری بود که اعلام کرد بایننس برای ارائه خدمات در این کشور باید مجوز دریافت کند. به دنبال آن انگلستان، هلند و آلمان نیز خدمات بایننس در کشورهای خودشان را ممنوع یا محدود کردند. فشارهای بین‌المللی به این صرافی آن‌قدر زیاد شد که مرداد امسال اعلام کرد همه کاربران باید احراز هویت کنند. به‌این‌ترتیب 3 سطح از احراز هویت اجباری شد:

  1.  پایه یا Basic که تنها نیاز به اطلاعات محل سکونت دارد.
  2.  سطح متوسط (Intermediate )
  3.  سطح پیشرفته (Advanced )

در سطوح 2 و 3 لازم است مدارک شناسایی و هویتی به صرافی ارائه کنید. از آن جا که کشور ما دچار تحریم‌های اقتصادی است، بایننس نمی‌تواند به کاربران ایرانی خدمات ارائه کند. با وجود این توضیحات، راه چاره چیست؟

میخواهم به هر قیمتی از بایننس استفاده کنم!!

بایننس به دلیل تنوع تعداد ارزهای دیجیتال و نقدشوندگی بالا یکی از بهترین گزینه‌ها برای انجام معاملات بود. با وجود این‌همه مزیت، دیگر امکان استفاده از آن بدون احراز هویت وجود ندارد. بایننس به همه کاربران خود هشدار داده که یکی از 3 سطح احراز هویت را در این صرافی انجام دهند یا برای همیشه این صرافی را ترک کنند.

البته هنوز هم امکان استفاده از صرافی بایننس وجود دارد و در ادامه چند روش برای این کار توضیح داده شده است. دقت داشته باشید که به‌هیچ‌وجه این روش‌ها توصیه نمی‌شوند زیرا ریسک بالایی دارند. بعد از توضیح روش‌های پرریسک، بهترین جایگزین صرافی بایننس و روش‌های ایمن توضیح داده می‌شود.

1. استفاده از بایننس با استفاده از اطلاعات جعلی

این روش به‌ظاهر ساده است و واقعاً هم همین است. می‌توانید یک VPS مطمئن خریداری کنید و با استفاده از آن وارد صرافی شوید. برای احراز هویت نیز لازم است بر اساس IP و موقعیت دقیق VPS، یک محل در آن محدوده را به‌عنوان محل سکونت خود معرفی کنید. این کار با استفاده از گوگل مپ امکان‌پذیر است و تنها به یک کد پستی نیاز دارید. با انجام این کار احراز هویت پایه تکمیل می‌شود و می‌توانید حداکثر 0.06 بیت کوین در روز معامله کنید. باتوجه‌به قیمت فعلی دلار، این رقم زیاد است و جای نگرانی ندارد.

صرافی بایننس اعلام کرده که اطلاعات کاربرانی را که این نوع احراز هویت را انجام داده باشند بررسی نمی‌کند. با این توضیحات به نظر مشکلی وجود ندارد اما اصلاً این‌طور نیست زیرا دو ریسک مهم وجود دارد:

  1. بایننس در شرایط استفاده یا همان Terms Of Use صراحتا اعلام کرده که اگر اطلاعات غلط ارائه کنید می‌تواند دارایی شما را فریز (Freeze) یا بلوکه کند.
  2. بایننس از اطلاعات شرکت‌های زیادی برای ردیابی موقعیت مکانی کاربران استفاده می‌کند. الگوریتم‌هایی که شرکت‌هایی مانند سایفر در اختیار صرافی بایننس قرار می‌دهند باعث می‌شود به‌راحتی شما را شناسایی کند.
این روش ریسک بسیار زیادی دارد و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. روش‌های دیگری هم وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

2. استفاده از بایننس با استفاده از اطلاعات افراد دیگر

روش دیگر این است که از اطلاعات افراد دیگر برای تأیید هویت استفاده کنید. برای این کار باید از یک دوست یا آشنا که در خارج از کشور قرار دارد بخواهید حساب را برای شما تأیید هویت کند. حتی سطح پایه یا Basic نیز کافی است. درصورتی‌که روزی مشکلی به وجود آمد، این فرد می‌تواند مدارک خود را به صرافی ارائه کند و مشکل برطرف شود.

در این روش چند نکته را باید در نظر داشته باشید:

  • زمانی که حساب احراز هویت شد از یک VPN با IP ثابت آن کشور استفاده کنید.
  • فردی که قرار است به شما کمک کند باید قابل‌اعتماد باشد.
  • آشنا یا دوست شما باید اقامت دائم آن کشور را داشته باشد بنابراین دانشجو و مانند آن راه چاره نیست.
  • حتماً درباره آن کشور تحقیق کنید که در لیست تحریم‌های بایننس نباشد.
  • قوانین مالیاتی کشور موردنظر را هم بررسی کنید. برای مثال آلمان یکی از کشورهای سخت‌گیر نسبت به مالیات است.

با وجود این همه ریسک راه چاره چیست؟

اگر با وجود همه این توضیحات قصد دارید در بایننس باقی بمانید، در واقع تمام دارایی خود را در معرض ریسک قرار می‌دهید. بایننس چاره‌ای ندارد و باید بر اساس قوانین بین‌الملل عمل کند و تحریم‌ها اجازه نمی‌دهد که این صرافی به کاربران ایرانی خدمات ارائه دهد. بهترین جایگزین صرافی بایننس گزینه‌ای است که ایمن و کم‌خطر باشد.

روش‌های زیر به شما کمک می‌کند که دارایی‌های خود را ایمن نگه دارید.

  • سعی کنید تا جای ممکن از صرافی های غیرمتمرکز استفاده کنید. به لطف دیفای این امکان به وجود آمده که هر شخصی در همه جای دنیا بدون نظارت یک نهاد متمرکز خدمات مالی دریافت کند.
  • می‌توانید از صرافی های خارجی دیگری هم استفاده کنید اما این کار هم ریسک دارد. دیر یا زود صرافی های دیگر خدمات برای ایرانی‌ها را ممنوع می‌کنند به همین دلیل لازم است همیشه گوش‌به‌زنگ باشید. برای این منظور کافیست از مقاله بهترین صرافی های خارجی برای ایرانی ها استفاده کنید.
  • در داخل کشور صرافی های متمرکز اما معتبری وجود دارد که می توانید با خیال راحت از آن ها استفاده کنید، کافیست مقاله بهترین صرافی های ایرانی را مطالعه کنید.
  • درصورتی‌که علاقه‌مند باشید می‌توانید ترید کردن در کوتاه‌مدت را رها کنید. به‌جای آن ارزهای خود را به‌صورت بلندمدت در کیف پول‌های معتبر نگهداری کنید. سیف پل (Safepal) یا تراست والت یکی از بهترین کیف پول‌ها است. در ادامه بیشتر درباره این کیف پول ها توضیح می‌دهیم.
  • در برخی کیف پول‌ها امکان Swap  کردن وجود دارد. کیف پول، این کار را به کمک یک صرافی متمرکز انجام می‌دهد و یکی از جالب‌ترین امکانات کیف پول است.

بهترین صرافی های خارجی غیر متمرکز جایگزین بایننس

با استفاده از صرافی های غیرمتمرکز نه‌تنها می‌توانید دارایی موردنظر خود را تهیه کنید، بلکه برای تریدرهای کوتاه‌مدت نیز امکان معامله یا حتی بازکردن پوزیشن معاملاتی وجود دارد. برای استفاده از صرافی های غیرمتمرکز دو نکته را در نظر داشته باشید: 1. هزینه یا کارمزد انجام معامله 2. تنوع ارزها در صرافی

انتخاب این صرافی ها به‌عنوان بهترین جایگزین صرافی بایننس، معقول است اما هنوز معایب زیر وجود دارد :

  • تنوع پایین ارزهای دیجیتال: شاید بتوان اصلی‌ترین چالش در پیشروی صرافی های غیرمتمرکز را همین موضوع دانست. مثلاً یونی سواپ تنها از توکن‌هایی پشتیبانی می‌کند که در بستر اتریوم قرار دارند. صرافی پنکیک سواپ نیز تنها از توکن‌های شبکه بایننس اسمارت چین یا BSC پشتیبانی می‌کند. همچنین نمی‌توانید با استفاده از آن‌ها بیت کوین خریداری کنید.
  • کارمزد بالا: این هزینه برای بایننس تنها 0.1 درصد است که مبلغ ناچیزی محسوب می‌شود. در مقابل، از آن جا که بیشتر صرافی های غیرمتمرکز در بستر اتریوم قرار دارند، همین موضوع باعث شده تا علاوه بر کارمزد صرافی، هزینه شبکه اتریوم هم اضافه شود. این هزینه گاهی بسیار سنگین است و امکان استفاده از آن وجود ندارد.
  • رابط کاربری ضعیف: شبکه اتریوم از قرارداد هوشمند پشتیبانی می‌کند. به همین دلیل امکان انجام انواع معامله در بستر آن با استفاده از صرافی های غیرمتمرکز وجود دارد. با وجود این، یک مشکل اساسی این است که رابط کاربری مناسب وجود ندارد. همچنین درصورتی که به مشکل بخورید نمی‌توانید با پشتیبانی تماس بگیرید زیرا اصلاً چنین چیزی در کار نیست. هر مشکلی که وجود داشته باشد و دارایی شما از بین برود کسی پاسخگو نیست. برای مثال اگر هزینه گس (Gas Fee) به مقدار مناسب انتخاب نشود تراکنش تأیید نمی‌شود و دارایی شما از بین می‌رود.

بهترین صرافی های خارجی غیر متمرکز جایگزین بایننس

رتبه اول صرافی های غیر متمرکز : صرافی DYDX

تصمیم داریم تعدادی از صرافی های غیرمتمرکز را به عنوان بهترین جایگزین صرافی بایننس به شما معرفی کنیم. با وجود همه معایبی که گفته شد هنوز هم می‌توان به آن‌ها امید داشت.

اولین مورد، صرافی DYDX است که خیلی‌ها از آن بی‌خبر هستند اما قابلیت‌های زیادی دارد. امکان انجام معاملات مارجین، فیوچرز و استفاده از اهرم در DYDX وجود دارد که خبر خوبی است. در بازار اسپات یا همان معامله لحظه ای که بیشتر افراد انجام می‌دهند، ارزهای ETH، DAI و USDC استفاده می‌شوند. منظور این است که تنها می‌توانید آن‌ها را به یکدیگر تبدیل کنید. در بازار مارجین آن، می‌توان به‌صورت کراس نیز معامله کرد.

بازار فیوچرز در DYDX از 10 ارز با اهرم 25 برابر پشتیبانی می‌کند که همه این قابلیت‌ها به لطف قرارداد هوشمند در اتریوم امکان‌پذیر است. از آن جا اتریوم به تازگی در هاردفورک لندن تغییرات اساسی در لایه دو به وجود آورده، امکان انجام معامله بدون پرداخت کارمزد شبکه اتریوم وجود دارد. تنها کارمزدی که پرداخت می‌کنید برای خود صرافی است که بین 0.05 تا 0.1 درصد است. حجم معامله در این صرافی با کارمزد رابطه مستقیم دارد.

رتبه دوم صرافی های غیر متمرکز : یونی سواپ و شبکه اتریوم

یونی سواپ به‌عنوان بزرگ‌ترین صرافی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. پنکیک سواپ با وجود تلاش زیاد هنوز نتوانسته جایگاه یونی سواپ را بگیرد. توکن‌هایی زیادی در بستر شبکه اتریوم در دسترس هستند که امکان معامله بسیاری از آن‌ها وجود دارد. متوسط هزینه کارمزد در این صرافی 0.3 درصد است که بیشتر از صرافی بایننس است.

رتبه سوم صرافی های غیر متمرکز : پنکیک سواپ و شبکه BSC

توکن‌هایی که در بستر شبکه اسمارت چین بایننس قرار دارند و به‌عنوان توکن Beb-20 شناخته می‌شوند در این صرافی قابل معامله هستند. کارمزد در این صرافی 0.25 درصد است که به دلیل کارمزد پایین‌تر شبکه بایننس اسمارت چین، مبلغ کمتری نسبت به دو صرافی قبلی پرداخت می‌کنید.

بهترین صرافی های خارجی متمرکز جایگزین بایننس

برخی اعتقاد دارند بهترین جایگزین صرافی بایننس، صرافی های خارجی دیگر است. صرافی های مطرح خارجی دیگری وجود دارد که تاکنون مشکلی با ایرانی‌ها نداشته‌اند. البته این موضوع موقت است و دیر یا زود همه آن‌ها مجبور می‌شوند بر اساس تحریم‌ها خدمات خود را به کاربران ایرانی متوقف کنند. تنها، مسئله زمان مطرح است که این اتفاق چه زمانی رخ دهد.

تا زمانی که دارایی شما در کیف پول نباشد و برای نگهداری آن‌ها کلید خصوصی دریافت نکرده باشید دارایی شما ایمن نیست. صرافی های دیگر مانند کوکوین، کوینکس ، بای بیت و هیت بی تی سی و … که به نظر می‌رسد مشکلی ندارند ریسک زیادی دارند. ازآنجاکه بیشتر این صرافی ها در آمریکا قرار دارند مجبور هستند بر اساس قوانین وزارت خزانه‌داری آمریکا عمل کنند. توصیه می‌شود هرچه زودتر برای دارایی‌هایتان فکری کرده و آن‌ها را به یک مکان امن منتقل کنید.

بهترین صرافی های خارجی متمرکز جایگزین بایننس

بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال جایگزین بایننس

درصورتی‌که می‌خواهید ارز دیجیتال را برای طولانی‌مدت نگهداری کنید، کیف پول بهترین گزینه است. هیچ‌کس به کیف پول دسترسی ندارد حتی اگر IP شما در آن ردیابی شده باشد. مزیت‌های استفاده از کیف پول شامل موارد زیر است:

  • هزینه تراکنش: مانند صرافی دیگر هزینه‌ای برای تراکنش وجود ندارد زیرا معامله‌ای انجام نمی‌دهید. تنها لازم است هزینه ارسال دارایی به کیف پول را پرداخت کنید که بر اساس شبکه ارز دیجیتال تعیین می‌شود.
  • هزینه کیف پول: استفاده از بیشتر کیف پول‌ها رایگان است و نیاز نیست برای استفاده هزینه‌ای پرداخت کنید. البته دقت داشته باشید که برخی ارزها مانند ریپل برای ایجاد کیف پول یک هزینه اولیه دریافت می‌کنند. این مبلغ برای ریپل برابر با 20 توکن XRP است.
  • امکان استفاده از چند ارز: بیشتر کیف پول‌ها این قابلیت را دارند که چند ارز وارد آن‌ها کنید. تنها محدودیتی که وجود دارد برای خود ارز است. مثلاً کاردانو از هیچ کیف پولی به‌غیراز کیف پول رسمی خود پشتیبانی نمی‌کند. در صورتی که توکن ADA را به کیف پولی مانند تراست منتقل کنید دارایی شما خطر ازبین‌رفتن دارد. با وجود این توضیحات، کیف پول را هم می‌توان در میان گزینه‌های بهترین جایگزین صرافی بایننس در نظر گرفت.
  • متامسک: یکی از مشهورترین کیف پول‌ها در حال حاضر متامسک است که از شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین پشتیبانی می‌کند. به همین دلیل می‌توانید توکن‌هایی مانند ADA، BNB و … را به آن منتقل کنید.
  • تراست والت: شاید بتوان آن را مشهورترین کیف پول برای نگهداری ارزهای دیجیتال دانست. این کیف پول از ارزها و توکن‌های زیادی پشتیبانی می‌کند. می‌توانید با کمی تحقیق پیش از انتقال دارایی‌های خود به این کیف پول مطمئن شوید که آیا از آن ارز پشتیبانی می‌کند یا خیر. برای استفاده از تراست والت همین الان مقاله 0 تا 100 تراست والت را بخوانید.

بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال جایگزین بایننس

بهترین جایگزین صرافی بایننس: استفاده از سواپ کردن در کیف پول

کیف پول‌هایی مانند مای اتر والت با همکاری یک صرافی متمرکز قابلیت سواپ کردن دارند. با این روش می‌توانید رمزارزها را به یکدیگر تبدیل کنید اما محدودیت آن‌ها هزینه بالایی است که برای این کار وجود دارد. همچنین دقت داشته باشید که شبکه ارزها باید یکی باشد تا امکان تبدیل وجود داشته باشد. این قابلیت را DAPP یا برنامه‌های غیرمتمرکز به کیف پول‌ها ارائه می‌کنند. با این توضیحات نمی‌توان یک توکن شبکه ERC-20 را به توکن BEP-20 تبدیل کرد.

استفاده از کیف پول سیف پل

سرمایه گذار اصلی این کیف پول صرافی بایننس است و از گزینه‌های بهترین جایگزین صرافی بایننس است. با استفاده از آن می‌توانید بدون اینکه هویت شما لو برود از امکانات گسترده آن استفاده کنید. نکته جالب درباره این کیف پول پشتیبانی از بازار اسپات است که می‌توانید ارز دیجیتال خود را در بایننس به فروش برسانید. محدودیت آن، این است که امکان معامله در بازار مارجین و فیوچرز وجود ندارد. زمانی که از این روش استفاده می‌کنید دارایی به صرافی منتقل می‌شود و برای دسترسی به آن‌ها باید از کلید خصوصی استفاده کنید.

کارکردن با این کیف پول نیازی به ایمیل یا تأیید هویت ندارد اما برای امنیت بیشتر از VPN استفاده کنید. دقت داشته باشید که از آن جا که از اکوسیستم بایننس استفاده می‌کنید، تابع قوانین این صرافی هستید. زمانی که از این کیف پول استفاده می‌کنید دارایی شما به دو بخش تقسیم می‌شود.

بخشی از آن که در اختیار شما است و با استفاده از کیف پول و کلید خصوصی به آن دسترسی دارید. بخشی از آن نیز در اختیار صرافی قرار می‌گیرد تا با آن معامله کنید. توصیه می‌کنیم پس از انجام معامله، ارز دیجیتال خود را به حساب اصلی کیف پول سیف پل منتقل کنید.

نکات مهم برای برداشت و انتقال

در انتهای آموزش بهترین جایگزین صرافی بایننس، چند نکته پایانی وجود دارد. مراحل و نکاتی که در ادامه قرار داده شده اهمیت زیادی دارد. سعی کنید آن‌ها را رعایت کنید تا دارایی دیجیتال شما با خطری روبرو نشود.

اهمیت انتخاب درست شبکه

انتخاب شبکه اولین و مهم‌ترین موضوعی است که باید در نظر داشته باشید. به‌طورکلی هر زمان که می‌خواهید ارزی را منتقل کنید باید آن را در بستر شبکه درست جابه‌جا کنید. در غیر این صورت دارایی شما امکان ازبین‌رفتن دارد. برای انتقال از بایننس پنج گزینه دارید:

  1. ارسال ارز دیجیتال در بستر ERC-20
  2. ارسال ارز دیجیتال در بستر TRC-20
  3. ارسال ارز دیجیتال در بستر Bep-2
  4. ارسال ارز دیجیتال در بستر Bep-20
  5. ارسال ارز دیجیتال در بستر شبکه اصلی خودش

در 4 مورد اول می‌توانید ارز را در بستر هرکدام از شبکه‌هایی که معرفی شد منتقل کنید. اصلی‌ترین دلیل این موضوع کارمزدهای بالا در برخی شبکه‌ها است. برای مثال انتقال تتر به‌عنوان یک توکن ERC-20 هزینه زیادی دارد و معمولا از TRC-20 استفاده می‌شود.

مورد آخر برای ارزهایی است که تنها از یک شبکه پشتیبانی می‌کنند. برای انتقال آن‌ها باید بلاک چین اصلی خودشان را انتخاب کنید.

همچنین نکات زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • اگر می‌خواهید یک ارز را به‌صورت طولانی‌مدت نگهداری کنید توصیه می‌کنیم برای انتقال از شبکه اصلی خود آن ارز استفاده کنید. برای مثال BTC را روی شبکه بیت کوین و ADA را روی شبکه کاردانو منتقل کنید.
  • کارمزد شبکه‌های ترون یا TRC-20 و بایننس اسمارت چین یا Bep-20 کمتر است بنابراین می‌توانید درصورتی‌که امکان استفاده از آن‌ها وجود داشته باشد از این مزیت آن‌ها استفاده کنید.
  • ارز تتر یا USDT با دو شبکه بالا قابل انتقال با هزینه اندک است.
  • برای انتقال دقت کنید. اگر برای مثال می‌خواهید از شبکه ترون استفاده کنید باید توکن آن را داشته باشید تا به‌عنوان هزینه از آن کسر شود. برای اتر، BNB و … نیز همین طور است.
  • دقت داشته باشید که آدرس مبدأ و مقصد باید از جنس یک شبکه باشند. برای مثال اگر می‌خواهید ارز تتر را در بستر ترون جابه‌جا کنید باید آدرس کیف پول مقصد نیز ترون یا TRC-20 باشد.

سخن نهایی

با وجود محدودیت‌هایی که صرافی بایننس ایجاد کرده، راه‌های جایگزینی نیز وجود دارد که در این مقاله به تعدادی از آن‌ها اشاره شد. برخی معتقد هستند بهترین جایگزین صرافی بایننس، صرافی های ارزدیجیتال خارجی متمرکز دیگر است اما آن‌ها نیز ریسک‌های خودشان را دارند. نکاتی که در این مقاله بررسی شد را جدی بگیرید. می‌توانید از روش‌های جایگزین که معرفی کردیم استفاده کنید. مجدد تاکید می‌شود که در انتخاب شبکه دقت کنید تا دارایی شما از بین نرود.