جلسه توجیهی صنعت کریپتو: کوینکس و ViaBTC Capital گزارش سالانه کریپتو در سال ۲۰۲۲ را همراه با مرور بخش‌های مختلف کریپتو منتشر می‌کنند

۱۸ بهمن ۱۴۰۱
viabtc capital and coinex release the 2022 crypto annual report

کوینکس و ViaBTC Capital ژانویه ۲۰۲۳ گزارش سالانه مشترکشان درباره کریپتو در سال ۲۰۲۲ را همراه با تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و بینش‌هایی درباره بخش‌های بیت‌کوین، اتریوم، استیبل‌کوین، ان‌اف‌تی، زنجیره‌های عمومی، دیفای، سوشال‌فای، گیم‌فای و سیاست‌های نظارتی منتشر کردند. همچنین روند کریپتو را در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کردند. در ادامه گزارش فوق را با تمرکز روی بخش‌های اصلی کریپتو بررسی می‌کنیم.

  1. بیت‌کوین و اتریوم

بیت‌کوین و اتریوم، به‌عنوان دو بخش مهم ازنظر سرمایه‌گذاران کریپتو، در سال ۲۰۲۲ تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله رکود بازار قرار گرفتند. هر دوی آنها رکوردهای متفاوتی را ثبت کردند.

عملکرد کلی بیت‌کوین در سال ۲۰۲۲ ضعیف بود. روند قیمت بیت‌کوین طی سال به‌وضوح تحت تأثیر سرعت افزایش نرخ بهره کشور آمریکا بود. البته با تداوم افزایش نرخ بهره کشور آمریکا، تأثیرش بر قیمت بیت‌کوین کاهش یافت؛ که از این حیث، عملکرد بیت‌کوین شبیه سایر دارایی‌های پرخطر بود. بعلاوه، مشکل شبکه بیت‌کوین علی‌رغم تداوم رکود قیمتش پس از چندین مرتبه تعدیل به‌وضوح صعودی شد. ماینرهای بیت‌کوین که بیشترین آسیب را از دشواری فزاینده شرایط دیدند، سودشان شدیدا کاهش یافت. در همین حال، هرچند برخی استخرهای استخراج کوچک تحت تأثیر اثر برون‌رانی قرار گرفتند، ولی بسیاری از مزارع استخراج مقیاس کوچک ورشکست شدند.

Picture1

هرچند آمار اولیه اتریوم تحت تاثیر بازار خرسی کریپتو بود، ولی اتریوم با موفقیت الگوریتم اثبات سهام را جایگزین الگوریتم اثبات کار کرد و پیشرفتی بزرگ با نتایجی ثمربخش به دست آورد. مصرف انرژی اتریوم پس از مرج حدود ۹۹.۹۵ درصد کاهش یافت و دیگر نیازی به انرژی زیاد برای تعمیر و نگهداری شبکه وجود نداشت. همچنین شبکه اتریوم از استیک اتریوم برای محافظت از خودش و ایجاد مقیاس‌پذیری، امنیت و پایداری بهتر شبکه اصلی استفاده کرد. در حال حاضر، لیدو پروژه برتری در زمینه استیک اتریوم است. بعلاوه، هرچند قیمت اتریوم از قیمت اوج ۵۰۰۰ دلاری‌اش به حدود ۱۲۰۰ دلار سقوط کرد، ولی اتریوم با گسترش پایگاه کاربران لایه دومش تسلطش را بر بازار حفظ کرد.

Picture2

  1. استیبل‌کوین‌ها و زنجیره‌های عمومی

ارزش کل بازار استیبل‌کوین‌ها تا قبل از می ۲۰۲۲ تحت تاثیر حرکت قوی بازار در سال ۲۰۲۱ به‌طور پیوسته در حال افزایش بود. بااین‌حال، پس از سقوط جفت معاملاتی LUNA/UST در ماه مه، روند استیبل‌کوین‌های غیرمتمرکز نزولی شد. USDT همچنان رهبر مطلق استیبل‌کوین‌های متمرکز باقی ماند. BUSD علی‌رغم رشد قوی‌اش در سال ۲۰۲۲ نتوانست USDT و USDC را پشت سر بگذارد. استیبل‌کوین‌های الگوریتمی ضربه سختی از سقوط LUNA خوردند و اعتماد کاربران را از دست دادند. خوشبختانه استیبل‌کوین‌های متمرکزی که در مقابل تغییرات بازار دوام آوردند منجر به اعتماد قوی‌تر سرمایه‌گذاران شدند.

Picture3

شرایط زنجیره‌های عمومی به‌شدت رقابتی و سهم باقی‌مانده بازار همچنان رو به کاهش بود. رقبای اتریوم از جمله زنجیره هوشمند بایننس، ترون، پولیگان و ترا بعد از سال ۲۰۲۱ به سرعت رشد کردند و سلطه مطلق شبکه اتریوم را از بین بردند. بعلاوه، زنجیره‌های عمومی مرتبط با متا نیز به‌عنوان زنجیره‌های نوظهور توجه بازار را به خود جلب کردند.

Picture4

  1. دیفای و مقررات

روند تقریباً تمام آمارهای بازار دیفای در سال ۲۰۲۲، برخلاف رونق تابستانی دیفای در سال ۲۰۲۱، نزولی بود. ارزش بازار و TVL دیفای طی سال چندین بار تحت تاثیر رویدادهای منفی کاهش یافت؛ به ویژه، سقوط LUNA/UST در ماه مه و کلاه‌برداری گسترده FTX در نوامبر تشدیدکننده این روند کاهشی بودند. هرچند دیفای در سال ۲۰۲۲ در پایین‌ترین سطحش بود، ولی بحران اعتماد به سیفای امیدهای جدیدی را برای دیفای به ارمغان آورد. در همان زمان، قانون‌گذاران تصویری گسترده از اکوسیستم‌های دیفای و کریپتو در سال ۲۰۲۲ به دست آوردند. بعلاوه، در این سال شاهد نظارت‌های قانونی مکرر بودیم.

Picture5

سال ۲۰۲۲ شاهد حرکت آشکاری به‌سوی سیاست‌های نظارتی فعال‌تر، به‌ویژه در اروپا و کشور آمریکا، بودیم. صنعت کریپتو شاهد ورشکستگی‌های متعددی بود. به همین دلیل، قانون‌گذران و بخش‌های مجری قانون تحقیقات و نظارت‌هایشان را بر صنعت کریپتو تشدید کردند. قانون‌گذاران کشور آمریکا نیز اقداماتی نظارتی را اجرا کردند و اتریوم توسط بورس اوراق بهادار آمریکا بررسی شد. در کل، سال ۲۰۲۲ سال پرفرازونشیبی برای صنعت کریپتو بود و شاهد گسترش سیاست‌های نظارتی بودیم. این گزارش نشان داد که قانون‌گذاران احتمالاً اقدامات نظارتی سخت‌گیرانه‌تری در آینده نسبت به خطرات کریپتو خواهند داشت.

ویابیت‌کوین پیش‌بینی کرد که بیت‌کوین در سال ۲۰۲۳ نیز در بحبوحه عدم قطعیت اقتصادی و ژئوپلیتیک جهانی بی‌ثبات باقی خواهد ماند. بااین‌حال، فرصت‌های جدیدی نیز برای بیت‌کوین به وجود خواهد آمد. برای مثال، کشورهای با تورم بالا ممکن است بیت‌کوین را به‌عنوان ارز قانونی خود انتخاب کنند. کاربران به‌واسطه ارتقای اتریوم در شانگهای در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۳ توانستند اتریوم استیک کرده خود در سال ۲۰۲۰ را دریافت کند. هرچند فشار فروش در کوتاه‌مدت ممکن است قیمت اتریوم را کاهش دهد، ولی پروژه‌های نوآورانه استیک اتریوم و تقاضای بیشتر برای استیک در درازمدت منجر به رشد اتریوم خواهد شد.

بازار استیبل‌کوین در سال ۲۰۲۳ نیز تحت تسلط پروژه‌های متمرکز و دلار آمریکا خواهد بود. بااین‌حال، انواع جدیدی از ارزهای فیات نیز پذیرفته خواهند شد. در ارتباط با زنجیره‌های عمومی، پیش‌بینی می‌شود لایه ۲ شبکه اصلی اتریوم در سال ۲۰۲۳ هم غالب باشد. بااین‌حال، زنجیره‌های عمومی مرتبط با متا و زنجیره‌های عمومی مدولار به رهبری کاسموس نیز احتمالاً قابل‌توجه خواهند بود.

درنهایت، همچنانکه قانون حمایت از مصرف‌کننده کالاهای دیجیتال (DCCPA) الزام می‌کند، این گزارش انتظار دارد که در سال ۲۰۲۳ شاهد معرفی پروژه‌های سازگارتر دیفای و جذب کاربران بیشتری (به‌ویژه کاربران سازمانی) خواهیم بود. در همین حال، ویابیت‌کوین کپیتال می‌گوید استقرار طرح چارچوب سطح بالا در اروپا و کشور آمریکا در سال ۲۰۲۳ منجر به اجرای قوانین و سیاست‌های نظارتی بیشتری در صنعت کریپتو خواهد شد. رویکرد این مقررات به کریپتو دیگر مبهم یا کاملاً منفی نخواهد بود؛ بلکه، این قوانین راهنما و ابزاری قانونی برای تسهیل پذیرش گسترده منابع مالی کریپتو و به‌ویژه سیفای خواهند بود.

نظرتان را درباره‌ی مقاله «جلسه توجیهی صنعت کریپتو: کوینکس و ViaBTC Capital گزارش سالانه کریپتو در سال ۲۰۲۲ را همراه با مرور بخش‌های مختلف کریپتو منتشر می‌کنند» با ما درمیان بگذارید.

نام صرافی تخفیف کارمزد IP خارج ایران لینک ثبت نام

nobitex

نوبیتکس

دارد نیاز ندارد

ثبت نام با تخفیف کارمزد

اریترون

اریترون

دارد نیاز ندارد

ثبت نام با تخفیف کارمزد

آبان تتر

آبان تتر

دارد نیاز ندارد

ثبت نام با تخفیف کارمزد

9 نفر این مطلب را پسندیدند.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
رای شما ثبت شد!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
ثبت نظر
مهدی عباس زاده
12 سال از فعالیتم در حوزه طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ میگذره و اخیرا به دنیای شگفت انگیز ارزهای دیجیتال علاقه مند شدم.

‫2 نظر

  • درود من جز خانواده خوب بیت برگ هستم چند سال جزو بهترین صرافی های کشور هستش و بابت امکانات و حساب کتاب های دقیقتون و زحمتی که برای همچین صفحه ای زیبا از اپلیکیشن گذاشتید نهایت تشکر و سپاس از این بهترم میشه باشه

  • تنظیمات شبکه رو ی اسمات چین همین مراحل انجام بدم؟؟؟؟

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *