مارجین تریدینگ و کاربردهای آن در بازار ارز دیجیتال

۰۱ بهمن ۱۳۹۸
تصویر کاور مارجین تریدینگ - میهن سیگنال

تاکنون حتما به این نکته رسیده‌اید که معاملات ارزهای دیجیتال علاوه بر سودآوری بالا، دارای ریسک زیادی است.
به همین دلیل، اشخاص قبل از اختصاص سرمایه به اینکار، باید ابتدا اطلاعات جامعی درباره معامله‌گری در ارزهای دیجیتال بدست آورند.
همانطور که سرمایه شخص در ارزهای دیجیتال در مدت کوتاهی می‌تواند دوبرابر شود، ریسک زیادی نیز وجود دارد که درصد بالایی ضرر (مثلا ۸۰ درصد ضرر) محتمل شود و حتی کل سرمایه خود را از دست بدهد.

بطور نمونه در زیر تغییرات قیمت چند ارز در ۲۴ ساعت را می‌توانید ملاحظه کنید.

بیشترین کاهش قیمت:

تصویر بیشترین کاهش قیمت مارجین تریدینگ - میهن سیگنال

تصویر بیشترین کاهش قیمت – میهن سیگنال

بیشترین افزایش قیمت:

تصویر بیشترین افزایش قیمت مارجین تریدینگ - میهن سیگنال

تصویر بیشترین افزایش قیمت – میهن سیگنال

نکته: منبع اطلاعات فوق سایت coinmarketcap.com است، رشد زیاد یک ارز نمی‌تواند دلیلی بر معتبر بودن یا مناسب بودن آن برای سرمایه‌گذاری باشد!

بنابراین بازار ارزهای دیجیتال نوسانات بالایی دارد و شاید همین موضوع باعث شده نوعی از معاملات که با نام مارجین تریدینگ (Margin Trading) یا معاملات اهرمی شناخته می‌شود در این بازار مرسوم شود.

مارجین تریدینگ (Margin Trading) چیست؟

مارجین تریدینگ فعالیتی است که در آن، با اهرم ساختن موجودی فعلی ارز دیجیتال، مبلغی سرمایه اضافه‌تر قرض گرفته می‌شود تا امکان انجام معاملات با سرمایه بالاتر برای شخص فراهم شود.

به همین دلیل به مارجین تریدینگ، معاملات اهرمی نیز می‌گویند. این روش یک روش قدیمی است که در بازارهای مالی سنتی نیز استفاده شده و می‌شود.

این مفهوم در ابتدا در بازارهای مالی ایالات متحده آمریکا ایجاد شد و اکنون در چندین بورس در سطح دنیا پیاده‌سازی شده است.

قوانین زیادی برای مارجین تریدینگ در بورس‌های دنیا وجود دارد ولی در بازار ارزهای دیجیتال، قوانین به نسبت ساده‌تری برای اینگونه معاملات تعریف شده است. با این حال، اصل و اساس مارجین تریدینگ، چه در بازارهای سنتی سهام و اوراق بهادار و چه در بازار ارزهای دیجیتال، یکسان است.

مثال مارجین تریدینگ:

فرض کنید قصد دارید مبلغ ۲۰۰۰ دلار بیت‌کوین خریداری کنید ولی سرمایه‌ای که در اختیار دارید فقط ۱۰۰۰ دلار است. با مارجین تریدینگ می‌توانید ۱۰۰۰ دلار بیشتر برای خرید بیت‌کوین را داشته باشید (در اینجا گفته می‌شود که شخص از اهرم ۲:۱ استفاده کرده است).

حال اگر قیمت بیت‌کوین خریداری شده ۵۰ درصد رشد کند، ۲۰۰۰ دلار ذکر شده به ۳۰۰۰ دلار می‌رسد. شخص می‌تواند معامله خود را ببندد (بیت‌کوین را بفروشد)، ۱۰۰۰ دلار قرض گرفته شده را به قرض‌دهنده بپردازد و ۱۰۰۰ دلار سود را نیز برای خود نگهدارد.

اما از سمت دیگر، اگر قیمت بیت‌کوین ۵۰ درصد کاهش یابد، ۲۰۰۰ دلار سرمایه‌گذاری شده به ۱۰۰۰ دلار خواهد رسید. در این شرایط، به دلیل اینکه قرض‌دهنده پول برای دریافت پول اولویت دارد، باید ۱۰۰۰ دلار باقیمانده به قرض‌دهنده پرداخت شود و معامله‌گر کل سرمایه خود را از دست می‌دهد.

بنابراین همانطور که ملاحظه می‌کنید، مارجین تریدینگ هم می‌توانند باعث افزایش سودآوری شود و هم سرمایه شخص را بطور کلی نابود کند.

به همین دلیل است که همواره تاکید می‌شود فقط افراد حرفه‌ای دست به معاملات اهرمی بزنند.

چه کسی به معامله‌گر پول قرض می‌دهد؟

احتمالا فکر می‌کنید چه کسی حاضر می‌شود به معامله‌گر، مبلغی اضافی برای معامله‌گری قرض دهد؟ اغلب اوقات، این افراد قرض‌دهنده، کارگزاران یا پلتفرم‌های معاملاتی هستند که پول و سرمایه‌ خود را در ازای دریافت مقداری کارمزد و بهره، در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند.

در بورس تهران نیز کارگزاران مبالغی در قالب بسته‌های اعتباری به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران قرض می‌دهند.

در بازار ارزهای دیجیتال و فارکس ، زمانی که دارایی خریداری شده توسط معامله‌گر، به شدت افت قیمت می‌کند و ضرر به حدی می‌رسد که سرمایه قرض‌داده شده به معامله‌گر در خطر نابودشدن قرار می‌گیرد، موقعیت معاملاتی معامله‌گر بصورت خودکار توسط کارگزار یا پلتفرم معاملاتی بسته می‌شود.

به این ترتیب، کارگزار یا پلتفرم معاملاتی، جلوی از دست رفتن پول و کارمزد خود را می‌گیرد.

از طرف دیگر، وقتی معامله‌گر معاملات سودآوری انجام می‌دهد، کارمزد به موقع به حساب کارگزار یا پلتفرم معاملاتی واریز می‌شود. به همین دلیل، در هر حال، پلتفرم معاملاتی یا کارگزار به پول خود می‌رسد.

پلتفرم‌های معاملاتی ارائه‌دهنده مارجین تریدینگ

در بازار ارزهای دیجیتال، چندین پلتفرم معاملاتی وجود دارد که امکان معاملات اهرمی یا همان مارجین تریدینگ را فراهم کرده‌اند:

البته این سایت‌ها، ساکنین داخل ایران را تحریم شده‌اند و اجازه فعالیت به این افراد داده نمی‌شود. با این حال افرادی با تغییر آی پی و سایر روش‌ها به استفاده از برخی از این پلتفرم‌ها برای معاملات مارجین تریدینگ می‌پردازند.

سخن آخر

مارحین تریدینگ به زبان ساده یعنی اینکه معامله‌گر، مقداری پول به تناسب سرمایه اصلی از کارگزار یا پلتفرم معاملاتی قرض گرفته می‌گیرد تا با آن، معاملات خود را با حجم بیشتری انجام دهد.

همواره به خاطر بسپارید که مارجین تریدینگ ریسک زیادی دارد و برای تازه‌کاران نیست، زیرا در صورت ندانستن اصول حرفه‌ای معامله‌گری، نوسانات بازار به راحتی می‌تواند سرمایه را از بین ببرد.

حتی افراد حرفه‌ای نیز باید فقط سرمایه‌ای را وارد بازار کنند که حتی اگر کاملا از بین رفت، زندگی آنها تحت تاثیر قرار نگیرد.

 

نظرتان را درباره‌ی مقاله «مارجین تریدینگ و کاربردهای آن در بازار ارز دیجیتال» با ما درمیان بگذارید.

برای این مطلب رای ثبت نشده
اولین رای دهنده باش!
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
رای شما ثبت شد!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
ثبت نظر
حامد فولادی
همیشه علاقه به برنامه نویسی داشتم و در این زمینه هرچیزی که نیاز بود رو به خودم یاد دادم. الان به عنوان توسعه دهنده وب و برنامه نویس توی تیم میهن سیگنال فعالیت دارم.
شیبا اینو رایگان

بعد از تکمیل احراز هویت در جشنواره آبان تتر، شیبا اینوی رایگان هدیه بگیر!

دریافت هدیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *