طرح ریال دیجیتال از ۱۸ بهمن وارد مرحله عملیاتی می‌شود

۰۴ بهمن ۱۴۰۱
12 میلیون ایرانی وارد بازار رمز ارزها شده اند

ریال دیجیتال با قرارگرفتن در کیف‌پول‌های سه بانک ملی و ملت و تجارت بالاخره وارد فاز عملیاتی خواهد شد.

طرح ریال دیجیتال که ۶ شهریور امسال با تصویب پیش‌نویس به اجرایی‌شدن نزدیک شد، حالا بنا است در دهه‌ی فجر به فاز عملیاتی وارد شود. این در حالی است که پس از تصویب پیش‌نویس اعلام شده بود این طرح وارد مراحل پیش‌آزمایشی و آزمایشی خواهد شد و در پاییز به مرحله اجرا می‌شود.

این طرح تا نیمه‌ی ماه آبان هنوز در مرحله پیش‌آزمایشی قرار داشت و به مرحله‌ی آزمایشی هم نرسیده بود. حالا پیوست به‌نقل از مدیر اداره‌ی نظارت نظام‌های پرداخت نوشته است که این طرح در تاریخ ۱۸ بهمن‌ ۱۴۰۱ به مرحله‌ی اجرایی می‌رسد.

به‌گفته محمدرضا مانی‌یکتا فاز آزمایشی این طرح با ۵۰۰ کاربر در بانک‌های ملی و ملت و تجارت اجرایی شده و قرار است در دهه‌ی فجر این طرح رسماً رونمایی شود و بدین‌ترتیب، همه‌ی بانک‌های کشور امکان توزیع ریال دیجیتال و احراز هویت کاربران برای استفاده از آن در کیف‌پول‌هایشان را داشته باشند.

بانک مرکزی، به‌عنوان نهاد متولی طرح ریال دیجیتال، در پیش‌نویسی که ارائه کرده است درباره اهمیت عرضه ریال دیجیتال نوشته است: «پیش‌بینی و بسترسازی مناسب بانک‌های مرکزی برای ارائه‌ی پول و ابزار پرداخت مناسب به‌منظور پاسخ‌گویی به نیاز فضای اقتصاد دیجیتال توصیف شده و از اهمیت بسزایی برخوردار است.»

همچنین، در ضرورت اجرای این پروژه آمده است: «با‌توجه‌به شکل‌گیری مفهوم اقتصاد پلتفرمی در سال‌های اخیر و پیش‌بینی حرکت به‌سمت اقتصادهای مبتنی‌بر بلاک‌چین، تصور دنیای مبتنی‌بر توکن در حال شکل‌گیری بوده؛ به‌نحوی که هر موجودیت واقعی مابه‌ازای دیجیتال در شکل توکن خواهد داشت و موجودیت‌های مجازی نیز هویتی مبتنی‌بر توکن خواهند داشت.»

طرح ریال دیجیتال که اولین‌بار چهار سال قبل مطرح شده بود، حالا سرانجام به مرحله‌ی عملیاتی‌شدن رسیده و بنا است دو هفته‌ی دیگر با مجوز بانک مرکزی فاز اجرایی آن آغاز شود.

نظرتان را درباره‌ی مقاله «طرح ریال دیجیتال از ۱۸ بهمن وارد مرحله عملیاتی می‌شود» با ما درمیان بگذارید.

1 نفر این مطلب را پسندید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
رای شما ثبت شد!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
ثبت نظر
مهدی عباس زاده
12 سال از فعالیتم در حوزه طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ میگذره و اخیرا به دنیای شگفت انگیز ارزهای دیجیتال علاقه مند شدم.

یک نظر

  • ریال دیجیتال!

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *