کاردانو (Cardano) چیست؟

۰۵ تیر ۱۳۹۹
Cardano

احتمالا تاکنون نام کاردانو را زیاد شنیده‌اید. کاردانو یک شبکه بلاک چین است که برای ساخت و اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های کاربردی غیر متمرکز (dApps) از الگوریتم اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند و ارز دیجیتالی به نام (ADA) دارد. این پروژه ارز دیجیتال از ابتدا در دنیای ارزهای دیجیتال معروف شده و به عنوان یک رقیب قوی برای اتریوم شناخته می‌شود، که در زمینه قراردادهای هوشمند فعالیت می‌کنند. کاردانو به خاطر ویژگی‌های منحصر به فردش مورد توجه سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال قرار گرفته و سوالات زیادی در مورد این شبکه بلاک چین و ارز دیجیتالش در ذهن معامله‌گران ایجاد شده است. در این مقاله بررسی کاردانو و توکن ADA میپردازیم.

کاردانو چیست؟

کاردانو یک پلتفرم بلاک چین است که برای حل مشکلات قبلی بلاک چین‌ها طراحی شده است. این شبکه اجرای قراردادهای هوشمند را امکان‌پذیر می‌کند. کاردانو به روزرسانی‌های مهمی داشته، مانند به‌روزرسانی “واسیل” در سال ۲۰۲۲ که آن را به اهدافش نزدیک‌تر کرده است. این پلتفرم با استفاده از معماری چندلایه و یک الگوریتم اثبات سهام به نام اوروبوروس، از اتریوم متفاوت است. به خاطر کارایی بالا، کاردانو را “اتریوم ژاپنی” هم می‌نامند. سه بنیاد مهم ارز دیجیتال، یعنی IOHK، بنیاد کاردانو و امورگو، در حال کار برای توسعه این شبکه هستند.

قسمت اول کلیپ آموزشی کاردانو

قسمت دوم کلیپ آموزشی کاردانو

تاریخچه کاردانو

در آوریل ۲۰۱۳، چارلز هاسکینسون کار مشاوره‌ای خود را ترک کرد تا پروژه آموزش بیت کوین را شروع کند. او می‌گوید: «همه فکر می‌کردند دیوانه شده‌ام، اما من برنامه‌ام را داشتم.»

در ادامه، او با ویتالیک بوترین در یک مدرسه آنلاین آشنا شد و به یکی از هشت بنیان‌گذار اصلی اتریوم تبدیل شد. اما زود اختلافاتی درباره ساختار پروژه اتریوم پیش آمد. هاسکینسون خواهان سازمانی سودآور با حکمرانی رسمی بود، در حالی که بوترین ساختار غیرانتفاعی و غیرمتمرکز را می‌خواست.

به دلیل این تفاوت‌ها، هاسکینسون در ژوئن ۲۰۱۴ از اتریوم جدا شد و پس از دوره‌ای تأمل، با همکار سابق خود، جرمی وود، شرکت IOHK را بنیان نهاد. این شرکت در زمینه ساخت ارزهای دیجیتال و بلاک چین‌ها فعالیت دارد.

آنها سرمایه‌گذاری کردند و قراردادهایی برای ساخت ارز دیجیتال دریافت کردند. با افزایش ارزش بیت کوین، IOHK سود خوبی کسب کرد و پس از رونق بازار، بخشی از دارایی‌های خود را فروختند. هاسکینسون جزئیات فروش را فاش نکرده و می‌گوید IOHK می‌تواند برای دهه‌ها به کار خود ادامه دهد.

پروژه اصلی IOHK، کاردانو نام دارد که یک بلاک چین عمومی است و ارز دیجیتال آن، ADA نام دارد. نام این پلتفرم از ریاضیدان ایتالیایی، جرولامو کاردانو، و نام ارز دیجیتال از آدا لاولیس، ریاضیدان انگلیسی، گرفته شده است.

تفاوت کاردانو با بیتکوین و اتریوم

کاردانو در سال ۲۰۱۵ با هدف حل مشکلاتی که در شبکه اتریوم و بیت کوین وجود داشت بوجود آمد. به همین منظور توانست با ایجاد فرایندهای جدید در تایید تراکنش‌ها، مسئله مقیاس پذیری در بیت کوین و قراردادهای هوشمند در اتریوم را حل کند، و در کمتر از ۲ ماه جایگاه خود را بین ارزهای دیجیتال تثبیت کرد.

در واقع مشکلات اصلی اتریوم و بیت کوین تا آن زمان مقیاس پذیری ، تعامل و پایداری بود که کاردانو در جهت رفع این مشکلات قدم بزرگی برداشت.

به همین دلیل بسیاری از ICO های بی‌ارزش و بی‌هدف در آن قابل اجرا نیستند.

به همین دلیل بسیاری از ICO های بی‌ارزش و بی‌هدف در آن قابل اجرا نیستند.

کاردانو با داشتن این ماهیت توانست رقیب بسیار جدی برای اتریوم باشد و حتی هنوز هم با این که اتریوم در حال توسعه و بهبود شبکه خود است باز هم رقابت تنگاتنگی با کاردانو دارد. از دیگر مزیت‌های شبکه کاردانو سرعت تراکنش‌های بالا و کارمزد بسیار پایین آن است و با طراحی شبکه لایه لایه آن قابلیت‌های جدیدی در بلاک چین بوجود آورده است، که به برنامه نویسان اجازه می‌دهد برنامه‌های غیر متمرکز خود را به راحتی روی شبکه پیاده کنند.

 

نام الگوریتم شبکه کاردانو اوروبوس (ouroboros) است، که دو مشکل اصلی سرعت تراکنش و هزینه بالا را برطرف کرده است. الگوریتم اوروبروس برای تسریع برخی تراکنش‌ها تعدادی از نودها را در شبکه به عنوان رهبر برای تایید تراکنش‌ها تعیین می‌کند و رهبر تاییدیه را به شبکه اصلی متصل می‌کند، ولی در الگوریتم گواه اثبات سهام (POS) همه نودها برای تایید تراکنش‌ها مسئولیتی یکسان دارند. به طور کلی کاردانو برای ایجاد پایداری بیشتر تولید شده.

این هدف با ساخت بلوک زنجیره‌های متقاطع، امکان مبادلات بین ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند و با این ساختار پایدار انگیزه دارندگان cardano را بالا می‌برد. در واقع میشود گفت این شگرد کاردانوست!

مزایا و معایب کاردانو چیست؟

مزایا

  • توسعه‌ی کاردانو با تمرکز زیاد بر تحقیقات علمی انجام می‌شود.
  • روش‌های دقیق در توسعه‌ی کاردانو، آن را به یکی از امن‌ترین بلاک چین‌ها تبدیل کرده‌اند.
  • با وجود تعداد زیادی اپراتور استخر سهام، کاردانو بسیار غیرمتمرکز است.
  • کاردانو تلاش می‌کند تا همکاری بین بلاک چین‌های مختلف را ممکن سازد.
  • کاردانو با وجود رشد کند، دارای اکوسیستمی در حال رشد از برنامه‌های غیرمتمرکز، DeFi و NFT ها است.

معایب

  • فرآیند تحقیق و بررسی دقیق در کاردانو ممکن است باعث کندی در توسعه و پذیرش شود.
  • اکوسیستم DeFi کاردانو به اندازه رقبایی مانند اتریوم گسترده نیست.
  • پیچیدگی‌های فنی بالا و زبان‌های برنامه‌نویسی منحصر به فرد مانند هسکل، یادگیری را برای توسعه‌دهندگان دشوار می‌کند.

کاردانو چگونه کار می کند؟

کاردانو در دو لایه اصلی دارد و دفتر کل ارزش های داخل حساب ها را از روش انتقال ارزش بین حساب های دیگر جدا می کند. این تفکیک باعت انعطاف پذیری بیشتر قرارداد های هوشمند میشود و آنها می توانند از این تفکیک به منظور سفارشی کردن قراردادهایشان استفاده نمایند.

گسترش روز افزون

آقای چارلز هاسکینسون موسس کاردانوست. او در کارنامه خود ردپایی از تاسیس اتریوم هم دارد. او در توئیتر خود بسیاری از نکات مربوط به کاردانو و نحوه کار آنها در شبکه را در بیان میکند.

هاسکینسون اشاره کرد که بهترین کیفیت کد در این صنعت را در اختیار دارند و تعدادی از تغییرات (commit) در گیت هاب را به اشتراک گذاشت.

اول از همه، بخش عمده ای از کاربران ارز دیجیتال، ترس و شک بسیار زیادی درباره این پروژه طی چند سال توسعه خود داشتند.

هاسکینسون به طور طعنه آمیز بیان کرد که تغییرات در گیت هاب معنای خاصی ندارند و صرفا یک وایت پیپر است.

به علاوه، کاربرانی نیز پرسیده اند چگونه امکان دارد که کاردانو و جامعه آن با تغییرات و توسعه های اخیر به فعالیت خود ادامه دهند. چارلز هاسکینسون به این سوال اینگونه پاسخ داد که آنها دارای بهترین کد در این صنعت هستند.

 

آینده کاردانو

به زودی زود کاردانو جایگاه واقعی خود را پیدا خواهد کرد

به زودی زود کاردانو جایگاه واقعی خود را پیدا خواهد کرد

همچنین در برنامه های خود از مدیریت هویت ، ایجاد یک سیستم اعتباری ، یک کیف پول جهانی با تسهیلات تجاری رمزنگاری شده خودکار و قابلیت های تبدیل توکن به ارز دیجیتال فیات نیز نام برده است.

امنیت کاردانو

کاردانو یک نوآوری در مدل تراکنش‌های خرج نشده (UTxO) که در بیت کوین استفاده می‌شود، به نام مدل EUTxO آورده است. در این مدل، بلاک چین کاردانو از لیست تراکنش‌های خرج نشده تشکیل شده است که فقط می‌توانند مصرف شوند و هر تراکنش تغییری در این لیست ایجاد می‌کند. برای خرج کردن این تراکنش‌ها، قوانینی مانند نیاز به امضا وجود دارد.

نکته منحصر به فرد در مدل EUTxO کاردانو این است که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند. قراردادهای هوشمند می‌توانند با آدرس‌های خاصی امضا شوند و قوانین خاصی را دنبال کنند که با زبان‌های برنامه‌نویسی مانند PlutusTx کدنویسی شده‌اند.

در این مدل، اعتبارسنج‌ها اطلاعاتی مانند جزئیات تراکنش، داده‌های اضافی و داده‌هایی که توسط خریدار اضافه شده‌اند را بررسی می‌کنند. این امکان منطق سفارشی و قراردادهای هوشمند را میسر می‌سازد و تراکنش‌ها را قابل پیش‌بینی می‌کند.

امنیت کاردانو با استفاده از توکن‌های بومی تقویت می‌شود. در کاردانو، توکن‌ها به صورت بومی تولید می‌شوند و می‌توانند با امضای ساده کیف پول منتقل شوند، و این بدون پیچیدگی‌های قراردادهای هوشمند دیگر است.

توکن ADA

ارزدیجیتال ADA، که بومی شبکه‌ی کاردانو است، این اکوسیستم را فعال نگه میدارد. هر تراکنشی که با استفاده از ADA انجام می‌شود به طور دائم و شفاف در بلاک چین کاردانو ثبت می‌گردد. هر فردی که ADA داشته باشد، جزئی از شبکه‌ی کاردانو محسوب می‌شود. ADAهای نگهداری شده در کیف پول می‌توانند به استخرهای سهام واگذار شوند، که به دارندگان اجازه می‌دهد پاداش دریافت کنند و به طور فعال در عملیات شبکه مشارکت نمایند. کاربران همچنین می‌توانند استخر سهام خودشان را ایجاد کنند، که این کار احتمال دریافت پاداش را افزایش می‌دهد.

توکنومیکس ADA

کاردانو دوره‌های متعددی از تأمین مالی عمومی را تجربه کرده که بیش از ۷۹ میلیون دلار برای شبکه به دست آورده‌اند. توزیع اولیه توکن‌های ADA به شرح زیر است:

  • ۵۷.۶۰٪ به فروش اولیه سکه (ICO) اختصاص یافته است.
  • ۱۱.۵۰٪ به تیم اختصاص داده شده است.
  • ۳۰.۹۰٪ برای پاداش‌های سهام کنار گذاشته شده است.

حداکثر تعداد عرضه‌ی ADA به ۴۵ میلیارد محدود شده است. امروزه، قیمت ADA کمتر از یک دلار است و قیمت فعلی آن نسبت به بالاترین قیمت تاریخی‌اش که ۳.۰۹ دلار در تاریخ ۲ سپتامبر ۲۰۲۱ بوده، حدود ۸۵٪ کاهش یافته است.

کاردانو میدنایت چیست؟

کاردانو میدنایت یک بلاک چین با تمرکز بر حفظ حریم خصوصی است که توسط شرکت Input Output Global ساخته شده و همزمان با قوانین مربوطه سازگار است. این پلتفرم امکان ساخت برنامه‌های غیرمتمرکزی را می‌دهد که داده‌های حساس را محافظت می‌کنند و در عین حال شفافیت را حفظ می‌کنند. میدنایت با تقسیم قراردادهای هوشمند به دو بخش، یک بخش عمومی که همه می‌توانند ببینند و بخش خصوصی که فقط برای طرف‌های درگیر قابل دسترس است، به حفاظت از اطلاعات کمک می‌کند.

این شبکه از فناوری اثبات بدون دانش به نام ZK Snarks استفاده می‌کند که امکان اثبات درستی یک ادعا را بدون افشای جزئیات آن ادعا فراهم می‌کند. این امر به حفظ حریم خصوصی در تراکنش‌ها کمک می‌کند و در عین حال، پایبندی به استانداردهای قانونی را تضمین می‌کند. به طور خلاصه، میدنایت یک پلتفرم نوآورانه در اکوسیستم کاردانو است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌هایی بسازند که هم داده‌ها را محافظت می‌کنند و هم به قوانین حریم خصوصی پایبند هستند.

کاردانو را از کجا بخریم؟

اگر قصد خرید ADA را دارید، می‌توانید از صرافی‌های متمرکزی مانند نوبیتکس، والکس ، آبان تتر و … خرید و فروش کنید. اگر به صرافی‌های غیرمتمرکز علاقه‌مند هستید، خرید ADA از طریق صرافی‌هایی چون ساندی‌سواپ، سوشی‌سواپ و مین‌سواپ امکان‌پذیر است. همچنین، حتما بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی را مورد بررسی قرار دهید.

کاردانو را کجا نگهداری کنیم؟

هنگامی که بحث بر سر نگهداری توکن‌های ADA مطرح می‌شود، انواع گزینه‌های کیف پول وجود دارند که پاسخگوی نیازها و ترجیحات مختلف هستند. از جمله گزینه‌های محبوب که به دلیل رابط کاربری آسان و دسترسی سریع شناخته شده‌اند، کیف پول‌های گرم مانند اکسودوس و تراست والت می‌باشند. این کیف پول‌ها راه‌حلی مناسب برای کاربرانی هستند که به طور مکرر تراکنش انجام می‌دهند و به دسترسی فوری به دارایی‌های خود نیاز دارند.

اگر خود را یک هولدر می‌دانید، انتخاب کیف پول‌های سرد که به عنوان کیف پول‌های سخت‌افزاری شناخته می‌شوند، بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. کیف پول‌های سرد با نگهداری کلیدهای خصوصی به صورت آفلاین، امنیت بالاتری را فراهم می‌کنند و دارایی‌های شما را از خطرات آنلاین محافظت می‌کنند. برخی از گزینه‌های معتبر کیف پول سرد برای نگهداری ADA عبارتند از لجر، ترزور و الی‌پال که ویژگی‌های امنیتی قدرتمند و روش‌های مطمئنی برای حفاظت از توکن‌های ADA شما ارائه می‌دهند.

با این حال، پیش از انتخاب یک کیف پول مقاله بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی ها  را بخوانید.

پروژه‌های برتر کاردانو

در مقایسه با سایر بلاک چین‌های نسل سوم نظیر سولانا و آوالانچ، تعداد برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) در کاردانو بسیار اندک است. یکی از بزرگ‌ترین انتقادات به کاردانو، فقدان یک اکوسیستم پویای DApp و DeFi می‌باشد. با این حال، همان‌طور که رم در یک روز ساخته نشد، طرفداران کاردانو صبور هستند و معتقدند که تنها مسئله‌ای مربوط به زمان است تا این بخش شکوفا شود.

بر اساس گزارش DappRadar، دو مورد اول به ترتیب دارای ۲۱۰ و ۵۲۹ DApp هستند که ارزش کلی آن‌ها به ترتیب ۳۳۹.۹ میلیون دلار و ۴۷۴.۹ میلیون دلار است. کاردانو تنها ۴۳ DApp دارد. با این حال، با ارزشی معادل ۲.۱ میلیارد دلار، از دو مورد دیگر پیشی گرفته است. وقتی بر اساس تعداد DApp‌ها رتبه‌بندی می‌شود، کاردانو در رتبه نوزدهم قرار دارد. اما اگر بر اساس ارزش DApp‌ها فیلتر شود، کاردانو در جایگاه سوم قرار می‌گیرد، با اتریوم در رتبه اول و زنجیره BNB در رتبه دوم.

در اینجا برخی از پروژه‌های برتر در کاردانو آورده شده‌اند:

  • مین‌سواپ: مین‌سواپ بزرگ‌ترین صرافی غیرمتمرکز در کاردانو است که حجم معاملات ۲۴ ساعته‌ی آن در زمان چاپ ۲۵۹.۹ میلیون دلار بود.
  • جی‌پی‌جی استور: جی‌پی‌جی استور بزرگ‌ترین بازار NFT در کاردانو است. این بازار برای خالقان، پلتفرمی برای پشتیبانی از هنرمندان جامعه کاردانو دارد و همچنین امکانی برای تبدیل آثار هنری به NFT فراهم می‌کند.
  • وینگرایدرز: وینگرایدرز یک صرافی غیرمتمرکز و سازنده بازار خودکار است که بر پایه کاردانو ساخته شده است. حجم معاملات ۲۴ ساعته‌ی آن در زمان چاپ ۴۹۲.۰ میلیون دلار بود.
  • ساندی‌سواپ: این نیز یک صرافی غیرمتمرکز دیگر است.

کاردانو قاتل اتریوم است!

سلطه‌ی اتریوم باعث شده است که بلاک چین‌هایی با نام «قاتلان اتریوم» ظهور کنند که هدف آن‌ها بهبود نواقص اتریوم است، همان‌طور که اتریوم توانسته بود با بیت کوین چنین کند. کاردانو نیز یکی از شبکه‌هایی است که لقب «قاتل اتریوم» را به دست آورده است.

اتریوم به عنوان پیشگام قراردادهای هوشمند، از مزیت نخستین حرکت کردن برخوردار است، اکوسیستم قوی‌ای دارد و از شناخت بازار و اثر شبکه بهره می‌برد. در مقابل، کاردانو با رویکردی آهسته و دقیق در توسعه پیش می‌رود و از حمایت‌های علمی قوی بهره می‌گیرد. ارزش قفل شده در کاردانو تنها بخش کوچکی از ۲۹.۷ میلیارد دلاری اتریوم است. به زبان ساده، کاردانو هنوز راه طولانی در پیش دارد تا بتواند به عنوان یک تهدید جدی برای اتریوم شناخته شود. با این حال، با ارتقاء هیدرا و برنامه‌ریزی برای بهبود الگوریتم اجماع اوروبوروس که به مقابله با مشکلات مقیاس‌پذیری که سال‌ها اتریوم را رنج داده است می‌پردازد، شبکه به نظر می‌رسد که در مسیر درست قرار دارد.

سوالات متداول

کاردانو چیست؟

کاردانو یک پلتفرم بلاک چین است که به منظور داشتن امنیت، قابلیت ارتقاء و پایداری بیشتر نسبت به شبکه‌های بلاک چین موجود طراحی شده است. این شبکه برای ایجاد یک اکوسیستم متعادل‌تر و پایدارتر برای ارزهای دیجیتال و برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) ساخته شده است. کاردانو با تأکید قوی بر رویکرد پژوهشی و به عنوان یک بلاک چین نسل سوم خود را متمایز کرده است.

کاردانو تا چه اندازه غیرمتمرکز است؟

کاردانو یکی از غیرمتمرکزترین شبکه‌های اثبات سهام است و بیش از ۲۵۰۰ اپراتور استخر سهام دارد. مکانیزم اجماع اوروبوروس و ساختار لایه‌ای آن به غیرمتمرکز بودن این شبکه کمک می‌کند، هرچند که هنوز در حال توسعه به سوی یک ساختار حکومتی کاملاً غیرمتمرکز است.

هیدرا چیست و چه سودی برای کاردانو دارد؟

هیدرا راه‌حلی برای قابلیت ارتقاء لایه ۲ کاردانو است، که برای افزایش سرعت و تعداد تراکنش‌ها طراحی شده است و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. این فناوری با استفاده از کانال‌های وضعیت برای انجام تراکنش‌ها خارج از زنجیره، بار روی بلاک چین اصلی را کاهش می‌دهد و حجم تراکنش‌ها و سرعت پردازش را افزایش می‌دهد.

میدنایت چیست؟

میدنایت یک بلاک چین متمرکز بر حفظ حریم خصوصی است که توسط Input Output Global (IOG) به عنوان بخشی از اکوسیستم کاردانو توسعه یافته است. این شبکه با استفاده از اثبات‌های بدون دانش (ZK Snarks)، تراکنش‌های خصوصی را امکان‌پذیر می‌سازد و به کاربران اجازه می‌دهد با حفظ حریم خصوصی و همزمان با رعایت استانداردهای قانونی، تراکنش انجام دهند.

توکن DUST در اکوسیستم میدنایت چیست؟

DUST توکن بومی محافظت‌شده‌ای در میدنایت است که برای تسهیل تراکنش‌های خصوصی درون اکوسیستم میدنایت طراحی شده است. این توکن به کاربران امکان می‌دهد تا تراکنش‌هایی با ویژگی‌های پیشرفته حفظ حریم خصوصی انجام دهند.

میتریل چگونه به اکوسیستم کاردانو کمک می‌کند؟

میتریل یک فناوری در کاردانو است که زمان لازم برای همگام‌سازی یک گره کامل را کاهش می‌دهد. این فناوری با استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری، مکانیزمی امن و سبک برای تأیید وضعیت بلاک چین فراهم می‌کند، که کارایی عملیات گره‌ها را افزایش می‌دهد و توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز سبک را پشتیبانی می‌کند.

USDM استیبل کوین در کاردانو چیست؟

USDM یک استیبل کوین مبتنی بر فیات است که توسط Mehen Finance در کاردانو معرفی شده است. این استیبل کوین با هدف ایجاد ثبات و بهبود کارایی سرمایه در اکوسیستم DeFi کاردانو طراحی شده است، یک مرجع ارزش قابل اعتماد فراهم می‌کند و نوسانات ذاتی ارزهای دیجیتال را کاهش می‌دهد.

نظرتان را درباره‌ی مقاله «کاردانو (Cardano) چیست؟» با ما درمیان بگذارید.

منبع:ویکی پدیا
3 نفر این مطلب را پسندیدند.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
رای شما ثبت شد!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
ثبت نظر
مهدی عباس زاده
12 سال از فعالیتم در حوزه طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ میگذره و اخیرا به دنیای شگفت انگیز ارزهای دیجیتال علاقه مند شدم.

‫3 نظر

  • فعلا شواهد ناشی از اینه که کاردانو یک افتضاح اساسیست 

  • بهترین کار شکایت از لیدرها هست
    میگن ۳ماه دیگه باز میشه.و دقیقا اعتبار یکساله بلم ۳ماه دیگه تموم میشه

  • با سلام و خسته نباشید من از طریق صرافی های ایرانی میخوام کاردانو خرید کنم و در قسمت شبکه دو تا شبکه نشون میده(Bnb (bep 2
    (Cardano (adaحالا من adaکه انتخاب میکنم میزنه شبکه اشتباه و از طرفی شبکه کاردانو همین و نمیتونم ریسک کنم باید کدوم انتخاب کنم لطفا راهنماییم کنید

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *