آموزش اندیکاتور حجم متوازن OBV

۱۱ دی ۱۳۹۸
اندیکاتور OBV - میهن سیگنال

اندیکاتور OBV یکی از محبوب‌ترین اندیکاتورهای مومنتوم در پلت فرم‌های معاملاتی همچون متاتریدر است که در سال ۱۹۶۳ توسط oseph E. Granville و در کتاب “چگونه بازار سهام را بخوانیم” معرفی شد.

OBV بر اهمیت حجم و ارتباط آن باقیمت و هرگونه حرکت سهام تأکید دارد. اساساً اندیکاتور OBV دو جریان حجم منفی و مثبت معاملات را با روند قیمت سهام در طول زمان مقایسه می‌کند.

OBV بدین‌صورت عمل می‌کند؛ زمانی که سهام به نسبت قیمت روز قبل باقیمت بالاتر بسته می‌شود، OBV صعودی و تمام حجم مثبت در نظر گرفته می‌شود و زمانی که سهام به نسبت قیمت روز قبل باقیمت پایین‌تر بسته می‌شود، OBV نزولی و تمام حجم منفی در نظر گرفته می‌شود. حاصل مجموع تجمع حجم مثبت و منفی، خط OBV را مطابق شکل زیر تشکیل می‌دهد.

مطالعات Granville نشان داد که تغییر در جهت اصلی اندیکاتور حجم تعادلی پیش‌زمینه پتانسیل قوی قیمت برای تغییر جهت احتمالی در آینده است. به‌طور مثال زمانی که فشار خریداران زیاد شد، شاهد افزایش حجم خرید و درنتیجه روند صعودی OBV خواهیم بود و درنهایت باید شاهد روند صعودی قیمت در روزهای آتی به دلیل حرکت OBV باشیم.

تشخیص روند

OBV همچنین می‌تواند برای تشخیص روند جدید مورداستفاده قرار گیرد. به‌عنوان‌مثال، اگر OBV قله‌ها و فواصل پیوسته بالاتر را نشان دهد، یک کانال صعودی قیمت خواهیم داشت و برعکس اگر OBV دره‌های جدید ایجاد کند، درروند قیمت شاهد کانال نزولی خواهیم بود. (همچنین بخوانید؛ معامله‌گری بر اساس روند: ۴ اندیکاتور محبوب(.

ازآنجاکه OBV هیچ مقایسه‌ای بین سهام را نشان نمی‌دهد، معامله گران باید بر روند متمرکز باشند. با این روش معامله گران به دنبال شناسایی واگرایی و همگرایی‌های قیمت با روند OBV خواهند بود.

Granville همچنین بیان می‌کند که اگر شاخص حجم تعادلی در صورت کانال صعودی قیمت افزایش نیابد به معنی کاهش فشار خرید است و این احتمال وجود دارد که روند دیگر پایدار نباشد همچنین در حالت برعکس این موضوع صدق می‌کند.

برای اینکه اطمینان بیشتری از احتمال تضعیف روند قیمت داشته باشیم، Granville پیشنهاد می‌کند از یک میانگین متحرک بر روی اندیکاتور OBV استفاده کنیم. به‌طوری‌که معامله گران می‌توانند شکست میانگین توسط OBV را شناسایی و از تضعیف روند مطمئن شوند.

به‌طور خلاصه، اندیکاتور حجم تعادلی OBV یکی از محبوب‌ترین و ساده‌ترین اندیکاتورهای معاملاتی برای شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری به روش‌ها توضیح داده‌شده است.

اگر OBV واگرایی نسبت به حرکات قیمت را نشان دهد، باید منتظر یک تغییر قیمت در آینده نزدیک بود. به‌عنوان‌مثال، اگر قیمت افزایش اما OBV کاهش یابد، احتمال افزایش فشار خریداران ممکن است.

اگر روند حرکت OBV و قیمت یکسان باشد به این معنی خواهد بود که فرصت‌های معاملاتی همچنان برای بهره‌برداری وجود دارند. این رویدادها را می‌توان با استفاده از تقاطع OBV و میانگین متحرک تائید کرد.

محاسبه اندیکاتور OBV

(OBV(t) = OBV(t-1) + Vol, if C(t) > C(t-1
(OBV(t) = OBV(t-1) – Vol, if C(t) < C(t-1
(OBV(t) = OBV(t-1), if C(t) = C(t-1
در فرمول بالا:
t – دورۀ زمانی جاری
t-1 – دورۀ زمانی قبلی
C – قیمت بسته شدن
Vol – حجم

کار با اندیکاتور 

هنگامی که یک روز مثبت داشته باشیم، حجم معاملات به رقم روز قبلی محاسبه شده در OBV اضافه خواهد شد.

هنگامی که یک روز منفی داشته باشیم، حجم معاملات از رقم روز قبلی محاسبه شده در OBV کم خواهد شد.

حجم معاملات معمولا به این صورت تفسیر میشود:

افزایش و یا کاهش قیمت به همراه حجم معاملات، تایید کننده این است که قیمت به صورت رونددار حرکت میکند.

افزایش یا کاهش قیمت به همراه کاهش حجم معاملات موید این موضوع است که حرکات قیمت ضعیف بوده و فاقد پایداری لازم می باشند.

بنابراین OBV اندیکاتوری است که اساسا برای این منظور استفاده میشود تا تاییدی بر حرکات قیمت باشد. اما در صورتی که قیمت با OBV دچار واگرایی شود، می تواند احتمال بازگشت قیمت را به تریدر بدهد.

در تصویر زیر مثالی از واگرایی بین OBV و قیمت سهام شرکت Merck نشان داده شده است.

اندیکاتور OBV - میهن سیگنال

واگرایی منفی هشدار نزول قیمت High #1 به  High #2

سهام این شرکت در حال ساختن قله های بالاتر در قیمت است. اما OBV این وضعیت را تایید نمی کند و در حال ساختن قله های پایین تری می باشد. واگرایی منفی هشدار نزول قیمت را به تریدر خواهد داد.

فرمول OBV را در بالا توضیح دادیم. از آنجایی که این اندیکاتور حجم معاملات امروز را تنها در صورتی به روز قبل اضافه میکند که قیمت امروز نسبت به روز قبل بالاتر باشد. می توانیم اینگونه تفسیر کنیم که در هنگام تشکیل قله دوم، حجم معاملات از روز تشکیل شدن قله اول کمتر بوده است. بنابراین این مقدار از OBV کسر شده است و باعث بوجود آمدن یک قله پایین تر در اندیکاتور و نتیجتا شکل گیری یک واگرایی شده است.

بنابراین علاقه کمتر خریداران در زمان فعلی (که در محدوده قله دوم هستیم) این مورد را به ما نشان میدهد که افزایش قیمت ادامه نخواهد یافت و به نوعی میتواند یک سیگنال فروش برای ما تلقی شود.

High #2 به High #3:

مجددا ارزش سهام شرکت Merck در حال افزایش است. اما OBV نشان میدهد که حجم معاملات در روزهای منفی بیشتر از روزهای مثبت است. و باز هم یک واگرایی منفی شکل میگیرد و نشان میدهد که افزایش قیمتی که اخیرا داشته ایم، توسط خریداران به صورت قدرتمند پشتیبانی نمیشود. پس باز هم باید به فکر خروج ( یا معامله معکوس ) باشیم.

Low #1 به  Low #2:

اما مسلما حالات عکس نیز صادق است. در قسمت پایانی تصویر بالا مشاهده میکنیم که سهام شرکت Merck اقدام به ساختن کف های بالاتر کرده است. اما در OBV میبینیم که کف ها به صورت پایین تر شکل گرفته اند. این یک واگرایی مثبت است و نشان از بازگشت قیمت دارد.

بنابراین همانطور که در ابتدای مطلب نیز گفتیم ،OBV ابزار ارزشمندی است که با ترکیب قیمت و حجم معاملات سعی میکند تا وجود یا عدم وجود قدرت در حرکات صعودی یا نزولی قیمت را به ما نشان دهد.

منبع:
اینوستوپدیا

 
میهن سیگنال ترتیب زیر را برای یادگیری اندیکاتور های حجمی به شما پیشنهاد می‌دهد: جهت دسترسی به سایر اندیکاتور ها به دسته بندی اندیکاتورها مراجعه نمایید.
 

نظرتان را درباره‌ی مقاله «آموزش اندیکاتور حجم متوازن OBV» با ما درمیان بگذارید.

3 نفر این مطلب را پسندیدند.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
رای شما ثبت شد!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
ثبت نظر
حامد فولادی
همیشه علاقه به برنامه نویسی داشتم و در این زمینه هرچیزی که نیاز بود رو به خودم یاد دادم. الان به عنوان توسعه دهنده وب و برنامه نویس توی تیم میهن سیگنال فعالیت دارم.

یک نظر

  • سلام در مورد رمز ارز کربلا اطلاعاتی میخواستم

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *