پروژه ترا (Terra) | چرا قیمت لونا (LUNA) سقوط کرد؟

۲۱ آذر ۱۴۰۱
تولد تا سقوط پروژه ترا

در این مقاله، به آنچه پشت یکی از بزرگترین شکست ها در تاریخ ارزهای دیجیتال نهفته است، خواهیم پرداخت: پروژه ترا. زمانی که کل اکوسیستم پشت پروژه Terra و استیبل کوین UST آن سقوط کرد، دنیای ارزهای دیجیتال یک زلزله واقعی را تجربه نمود؛ به طوری که برای لحظه ای بیم آن می رفت که این فروپاشی یک تحول واقعی در دنیای رمزارزها و به ویژه در دنیای استیبل کوین ها ایجاد کند. در این مقاله به تولد پروژه ترا، آغاز فروپاشی آن، پیش بینی سقوط و تلاش برای بازگشت ترا خواهیم پرداخت.

پروژه ترا چگونه متولد شد؟

Terra که در سال ۲۰۱۸ توسط دو فرد کره ای به نام Daniel Shin و Do Kwon تأسیس شد، پروتکلی است که بر اساس آن پلتفرم های پرداخت بیشتری به ویژه در منطقه آسیا و اقیانوسیه توسعه می یابند. این پروژه، یک بلاک چین است که برای تسهیل پرداخت های جهانی و غیرمتمرکز ایجاد شده است. برای انجام این کار، شرکت سازنده این پروژه، یعنی آزمایشگاه های Terraform Korean، به لطف الگوریتمی  مبتنی بر عرضه LUNA، دو استیبل کوین UST و KRT منتشر کرد که به ترتیب به دلار آمریکا و وون کره متصل شدند.

شبکه بلاک چین پروژه ترا بلافاصله تبدیل به یک کاتالیزور برای بسیاری از پروژه های مرتبط با امور مالی غیرمتمرکز شد و در کمتر از یک سال، قیمت توکن اصلی آن، LUNA، از ۱ دلار به ۴۲ دلار افزایش یافت و وارد پانزده ارزدیجیتال با بیشترین ارزش بازار شد.

این توکن، در ذهن سازندگانش، برای تثبیت قیمت دو استیبل کوین پروژه به وجود آمده بود. دارندگان LUNA همچنین می توانند از طریق سیستم Proof-of-Stake در مورد پیشنهادهای حاکمیتی در شبکه شرکت کرده و رای دهند.

الان لونا بخریم؟ پیش بینی قیمت ترا کلاسیک (LUNC)

علت ریزش قیمت لونا کلاسیک چیست؟

آغاز فروپاشی پروژه ترا

در ۹ می، استیبل کوین اصلی یعنی UST، پیوند خود را با دلار از دست داد که باعث شد کل اکوسیستم در عرض چند ساعت از بین برود و در نتیجه حدود ۶۰ میلیارد دلار ضرر داشته باشد. قیمت LUNA به سرعت به صفر رسید، در حالی که استیبل کوین در پایان روز حدود ۰.۱۳ دلار ارزش داشت.

درک دلایل دقیق چنین فروپاشی ناگهانی دشوار است، حتی اگر برخی از هشدارها در مورد آنچه اتفاق افتاد قبلاً در آوریل داده شده بود. این سقوط بدون شک ناشی از استیبل کوین UST بود که پیوند خود را با دلار از دست داد و باعث شکست کل پروژه ترا شد.

استیبل کوین ها دقیقاً به این دلیل که قرار است توسط ذخایر ارزهای فیات پشتیبانی شوند نشان دهنده نوعی جبران برای بازار ارزهای دیجیتال هستند. این فرض برای UST که یک استیبل کوین الگوریتمی  است به وضوح وجود نداشت. در واقع UST برای حفظ پیوند خود با دلار به کد خاصی متکی بود.

در شش ماه منتهی به سقوط، UST به دلیل بازدهی بسیار بالای آن تا ۲۰ درصد، توسط سرمایه گذاران خریداری می شد. اما بعداً ثابت شد که این ارز کاملاً ناپایدار است زیرا مانند یک ابزار سفته بازی عمل کرد که برخلاف دلیل ایجاد استیبل کوین ها بود.

به گفته برخی، پروژه ترا با توجه به اینکه احتمالاً نمی تواند چنین بازدهی را تضمین کند بسیار شبیه یک طرح کلاسیک پانزی بود. بر اساس داده های آوریل، برخی از سرمایه گذاران بزرگ ظاهراً بیت کوین را برای خرید UST قرض کردند و زمانی که این سرمایه گذاران بزرگ تصمیم گرفتند از پوزیشن های خود خارج شوند، قیمت استیبل کوین شروع به کاهش کرد. این باعث اثر گلوله برفی فروش انبوه شد که به سقوط استیبل کوین و توکن LUNA منجر شد.

نظر کارشناسان قبل از سقوط پروژه ترا لونا

جوی کروگ، مدیر ارشد سرمایه گذاری صندوق Pantera Capital، در مصاحبه ای با CNBC اعلام کرد که آنها حدود ۸۷٪ از پوزیشن های خود را در LUNA و UST از ژانویه ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲ فروخته اند. Pantera پس از آن، ۸٪ دیگر را در ماه می فروخت. پس مشخص بود که پروژه ترا ممکن است سقوط کند.

استوتی پاندی از مؤسسه Farmer Fund، گفته است:

“کاری که اکوسیستم لونا انجام داد این بود که آنها یک سیاست پولی بسیار تهاجمی  و خوش بینانه داشتند که تقریباً در زمانی که بازارها خوب پیش می رفتند کار می کرد. اما آنها یک سیاست پولی بسیار ضعیف برای زمانی که با بازارهای نزولی مواجه می شویم، به کار گرفتند.”

سقوط UST نگرانی های دنیای مالی را تشدید کرده است. نگرانی هایی که مدت ها شک و تردیدهایی را در مورد انعطاف پذیری کل سیستم استیبل کوین ایجاد کرده است. این نگرانی ها از بزرگترین استیبل کوین یعنی تتر شروع می شود که سلامت آن از نظر ذخایر، بارها مورد تردید قرار گرفته است.

سم مک فرسون، مهندس MakerDAO و یکی از بنیانگذاران شرکت طراحی نرم افزار Bellwood Studios، استدلال می کند که:

“طرز طراحی این استیبل کوین های الگوریتمی، این نیرو را در بازارهای صعودی دارد که افزایش قیمت داشته باشد و به همین دلیل است که بسیار محبوب می شوند. اما همین نیرو در بازارهای نزولی برعکس عمل می کند و ایرادهای اساسی آنها را آشکار می سازد. بنابراین این همان چیزی است که در نهایت باعث سقوط پروژه ترا شد.”

در چند روز گذشته برای بدتر شدن اوضاع، خبر از احتمال پولشویی ۴.۸ میلیون دلاری توسط Terraform Labs از طریق یک شرکت تابعه کره ای که برخی ادعا می کنند یک شرکت کاغذی است، منتشر شد.

تلاش برای بقا

چارت قیمت لونا2

نمودار قیمت لونا۲.۰ – عکس از سایت کوینگکو (coingecko)

بسیاری از حامیان Terra در حال حاضر در تلاش هستند تا پروژه جدیدی به نام Terra 2.0 را با یک توکن جدید که در بایننس نیز فهرست شده است، احیا کنند. ارزش این ارز دیجیتال جدید که در ۲۸ می  با قیمت ۲۹ دلار عرضه شد، در عرض چند دقیقه به ۷ دلار کاهش یافت و سپس در حدود ۶ دلار تثبیت شد. این نشانه ای ملموس از این است که اعتماد به نام Terra اکنون به طور جدی زیر سؤال رفته است.

اکنون آنچه بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند احتمالاً یک سرکوب جدید در مقررات ارزهای دیجیتال برای جلوگیری از تکرار موارد مشابه است. علاوه بر این، سناتور الیزابت وارن نیاز به مقررات دقیق برای بازارهای استیبل کوین را به کمیته خزانه داری سنا اعلام کرده و آن را “خون حیات” برای بازار خطرناک DeFi توصیف کرده است. برای پیش بینی آینده ارز لونا کلاسیک حتما تحلیل لونا کلاسیک را بخوانید.

سوالات متداول:

با توجه به شرایط موجود آیا خرید لونا توصیه میشود؟

خیر، چراکه با ریسک بسیار بالایی همراه است.

آیا احتمال بازگشت قیمت لونا کلاسیک به قیمت قبل وجود دارد؟

احتمالا خیر، اعتماد در حوزه ارزهای دیجیتال یکی از مهم ترین فاکتورهای جذب سرمایه گذاری است و با توجه به شرایط موجود اعتماد نسبت به این پروژه از بین رفته است و به سادگی به روند قبل باز نمیگردد.

 

 

منبع:cryptonomist
6 نفر این مطلب را پسندیدند.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
رای شما ثبت شد!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
ثبت نظر
مهدیه اسلامی تبار
خوشحالم با تولید محتوای با کیفیت، سطح وب فارسی رو ارتقا می دهیم. امروز سردبیر میهن سیگنال هستم و این هنوز شروع رویاپردازی های منه ...

‫4 نظر

  • با توجه به پبشرفت تکنولوژی و سواستفاده از افراد بیگناه که از ذهن او با نصب سیستم در خواب استخراج ارز دیجیتال انجام میگردد اما دولت هیچ کمکی ندارد

  • سلام الان ریپل رابفروشیم یا صبر کنیم بالاتر میره؟

  • سلام.
    ایا هنوز امیدی به بازگشت لونا هست؟

    • سلام مشخص نیست
      پروژه های خیلی بهتری هستن که میشه برای سرمایه گذاری بهشون نگاه کرد.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *